Izvor:Foto: Profimedia

Trik koji restorani koriste kako bi "prevarili" svoje goste

Izvor: Nportal

02.08.2025.

12:34

RESTORANI nisu samo mesta za hranu – oni su pažljivo osmišljeni prostori koji koriste psihologiju i marketing kako bi povećali dobit.

Nema goreg osećaja od onog kad izađete iz restorana s punim želucem – ali praznim novčanikom – i shvatite da ste, na neki način, bili prevareni. Iako ovo možda zvuči preterano, istina je da mnogi restorani koriste psihološke trikove kako bi vas podstakli da potrošite više nego što ste planirali. Ako ste inače odlučna osoba, ali vas svaki put zbuni jelovnik – niste jedini. 

Psihologija kaže da većina ljudi odlučuje šta će naručiti u manje od 90 sekundi, tvrdi Fred Harington, direktor Proxy Coupons-a, za Yahho! Life. Restorani to dobro znaju, pa dizajniraju jelovnike tako da vam "pomažu" u toj brzoj odluci – ali ne nužno u vašu korist. Možda ste primetili da mnogi restorani, posebno oni luksuzniji, uopšte ne prikazuju cene na jelovniku – ili ih skrivaju na neuobičajenim mestima. Cilj je jednostavan: da usmere vašu pažnju na jelo, a ne na njegovu cenu. Dr DŽejson Bahl sa Univerziteta Južne Kalifornije za Deliš objašnjava: “Restorani bukvalno stavljaju naziv jela na prvo, a cenu na drugo mesto – u dizajnu i u vašoj svesti”.

Takođe, verovatno ste prvo uočili jelo sa cenom znatno višom od svega ostalog. To nije slučajno – zove se "sidrenje". Postavljanjem vrlo skupog jela, sve ostalo na jelovniku izgleda povoljnije u poređenju. I da, to uistinu funkcioniše.

BloombergAdria.com

 

Ako vam opis jela zvuči neverovatno primamljivo - i to je namerno. Prema Haringtonu: “Što je naziv jela opisniji, ljudi ga više cene – bez obzira na stvarni kvalitet hrane”. Restorani koriste nostalgične i emocionalne izraze kako bi jelo bilo teško odbiti – poput “Bakina domaća pita od jabuka”, iako ta pita možda mesecima čeka u zamrzivaču.

Na blagajni vas dočekuje tegla sa napojnicama u kojoj već ima novca? Niste prvi koji pomisle da je to rezultat velikodušnosti gostiju. No, kako objašnjava tiktokerka Basia (@everypmarketing), zaposleni često sami stave novac kako bi vas suptilno podstakli da date napojnicu.

BloombergAdria.com

 

A, kad vas konobar pita želite li točeno ili flaširano pivo, to nije slučajno – najčešće se očekuje da odaberete skuplju opciju jer se čini kao spontan izbor, a ne prodajna taktika.

Još jedan trik na koji možda ne obraćate pažnju je – muzika. Restorani sviraju sporiju muziku kad žele da ostanete duže, a bržu kad žele da se gosti brže menjaju. Ritmovi upravljaju tempom vaše večeri – i vašom potrošnjom.

Restorani nisu samo mesta za hranu – oni su pažljivo osmišljeni prostori koji koriste psihologiju i marketing kako bi povećali dobit. Sledeći put kad sednete za sto, imajte to na umu. I naravno – birajte ono što vam zaista odgovara, ne ono što vam se suptilno servira.