RAZREŠEN TEK JEDAN NOTAR: Većina pritužbi na rad neosnovana
26.03.2022.
10:04
POJEDINI advokati sa juga Srbije obratili su se lokalnim sudovima žaleći se da neki javni beležnici, koji nemaju konkurenciju u svojim sredinama, navodno naplaćuju usluge skuplje nego što to zvanična tarifa nalaže.
U Javnobeležničkoj komori Srbije kažu da nemaju takvih saznanja, da je za to nadležan sud i da se njima niko nije žalio.
Pritužbi Komori ipak ima, ali ne na cene. Kako saznajemo, najčešće se odnose na ostavinske postupke, pogrešne upise, solemnizacije, založne izjave...
- Javnobeležnička komora insistira na ujednačavanju prakse od svog uvođenja, ne samo u primeni tarifa - kažu u JKS.
- Građani su ubrzo nakon uvođenja naše profesije prihvatili mogućnost podnošenja pritužbi Komori na odluke beležnika i postoji stalan priliv novih predmeta. To, svakako, nije neobično kada se uzme u obzir da su beležnici za sedam i po godina obavili 15 miliona pravnih poslova.
Statistika kaže da je više od 90 odsto pristiglih pritužbi neosnovano, bilo zbog toga što su beležnici i njihova komora nenadležni, bilo zbog ispravnog postupanja samih notara. U JKS dodaju da se svaka pritužba detaljno razmatra i kada se utvrdi greška beležnika, ispravlja se u interesu onoga ko je pritužbu podneo.
- Za sve što naplate, beležnici izdaju fiskalni račun, što strankama služi kao nesporan dokaz o tome da li je došlo do pogrešnog obračuna - kažu u Komori.
- Javnobeležnička tarifa, kao i tarifa za ostavinske poslove javni su dokumenti i svi mogu okvirno da obračunaju koliko iznose nagrade i troškovi. Više od 70 odsto iznosa nagrada ide direktno u budžet (20 odsto PDV-a, 30 odsto doprinosa za poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih u pravosuđu, 15 odsto poreza na dohodak i 10 odsto poreza na dobit). Od ostatka, beležnik pokriva troškove kancelarije, od zarada zaposlenih i troškova prostora i kancelarijskog materijala, do arhive i osiguranja.
Nadzor nad primenom tarife vrši Ministarstvo pravde, ali ako bi se utvrdilo da ju je notar nepravilno primenio u želji da ošteti stranke, odgovarao bi pred Disciplinskom komisijom JKS.
- Pritužbe građana rešavaju se u kratkim rokovima. Za više od sedam godina, od uvođenja javnog beležništva, JKS je predložila razrešenje jednog beležnika, kao i jednu jednogodišnju suspenziju, zbog ozbiljnijih propusta u radu. Izricane su i opomene i značajne novčane kazne - kažu u Komori.
PRIJAVE ZA BOLJU PRAKSU
JKS je pozvala građane da se obrate Komori ako smatraju da su oštećeni jer beležnik nije postupio u skladu sa zakonom. Tako, kažu, dolazi do ujednačavanja javnobeležničke prakse u korist građana i njihove pravne sigurnosti, kao i do jačanja poverenja u javnobeležnički sistem.
Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".