LETEĆI TENK Sporiji od većine, razlog je - preciznost pucanja
14.06.2022.
14:39
SU-25 jurišni avion projektovan za direktnu podršku kopnenih snaga.
Jurišna letelica je projektovana za direktnu podršku kopnenih snaga na bojnom polju danju i noću sa direktnim vidom cilja, kao i za uništavanje objekata sa zadatim koordinatama 24 sata u svim vremenskim uslovima.
Su-25 je prvi put poleteo u vazduh 22. februara 1975. godine. Avioni ovog tipa su u upotrebi od 1981. godine, učestvovali su u mnogim vojnim sukobima.
Rad na stvaranju jurišnika Su-25 započeo je u Konstruktorskom birou P. O. Suhoja sredinom 1960-ih na sopstvenu inicijativu, kada je postalo jasno da je odluka doneta 1956. godine o ukidanju jurišnih aviona i prenosu njegovih funkcija na borbene avione. Podrška kopnenih snaga mlaznim nadzvučnim lovcima pokazala se nepraktična zbog prevelikih brzina ovih letelica. Piloti nisu imali vremena da otkriju metu, što ih je primoralo da uđu u drugi krug napada. U borbenoj situaciji koja se brzo menja, ponovni ulazak znači gubitak vremena i kao rezultat, je neuspeh u izvršenju zadatka, štaviše, sistemi PVO imaju vremena da preuzmu kontrolu nad sektorom za napad aviona.
Bilo je očigledno da je vojsci potreban specijalizovani jurišni avion. U Konstruktorskom birou formirana je grupa istomišljenika, koja se obavezala da na dobrovoljnoj osnovi sprovede ideju o novom avionu. Glavni konstruktor u grupi kreatora Su-25 bio je bivši komandant tenka T-34 , jedan od najsjajnijih konstruktora aviona 20. veka, Oleg Sergejevič Samojlovič ( 1926-1999 ) .
Od aprila do juna 1980. godine, dva aviona Su-25 su testirana u borbenim uslovima u Avganistanu.
MODERNIZACIJA SU-25:
Su-25, kao i Su- 24M , postepeno se zamenjuje sa Su-34. Dakle, borbene sposobnosti prva dva su mnogo manja od prethodnih, nije bilo posebne potrebe za njima. Nadograđene verzije Su-25SM / SM3 i Su-24M / M2 samo su odložile dekomisijaciju. Moguće je da će Su-39 koji se razvija postati specijalizovani „dronovi ubice“. Glavna prednost Su-39 u odnosu na druge borbene avione je mala brzina krstarenja. Zbog toga, letelica može dugo da goni neprijateljsku bespilotnu letelicu i da ne padne u zaleđe. Su-34 je, na primer, sposoban da otkrije „potencijalne ciljeve poput tenkova ili borbenih vozila pešadije“ na udaljenosti do 75 kilometara.
Većina vođenih raketa Su-25SM/SM3 ima domet ne veći od 10km, što stvara veliku verovatnoću da budu oboreni protiv-vazdušnim raketama. Vitebske stanice za elektronsko ratovanje postavljene na Su-25SM3 su sposobne da obaraju navođenje neprijateljske projektile, ali i dalje postoji velika verovatnoća gubitka aviona. Takođe postoji veliki potencijal za povećanje dometa vođenih projektila na jurišnim helikopterima, što opet dovodi do beskorisnosti Su-25SM/SM3.
OKLOP SU-25:
Su-25 je generalno visoko zaštićen avion, sistemi za preživljavanje u borbi čine 7,2% normalne težine pri poletanju, ili 1.050 kg. Vitalni sistemi jurišnih aviona su duplirani i zaštićeni manje važnim.
Posebna pažnja posvećena je zaštiti kritičnih komponenti i elemenata – kokpita i sistema goriva.
Kokpit je napravljen od zavarenog avionskog titanijumskog oklopa ABVT-20. Debljina oklopnih ploča je od 10 do 24 mm. Vetrobran pruža zaštitu od metka i predstavlja stakleni blok debljine 55 mm . Iza pilota je zaštićen čeličnim oklopnim leđima debljine 6 mm. Pilot je skoro potpuno zaštićen od vatre iz bilo kog oružja sa cevima kalibra do 12,7 mm, a u najopasnijim područjima - do topovskih kalibara 30mm.
SPECIFIKACIJE SU-25:
Dužina : 15,36 m
Raspon krila : 14,36 m
Visina : 4,8 m
Površina krila: 30,1 m²
Težina praznog vozila: 11.600 kg
Normalna težina pri poletanju: 14.600 kg
Maksimalna težina pri poletanju : 17.600 kg
Masa goriva u unutrašnjim rezervoarima: 3000 kg
Težina oklopne zaštite: 595 kg
Karakteristike leta:
Maksimalna brzina: 950 km/h (sa normalnim borbenim opterećenjem)
Brzina krstarenja : 750 km/h
Visina leta: 7000 m
Visina borbene upotrebe sa maksimalnim borbenim opterećenjem: 5000 m
Dužina poletanja:
na betonskoj pisti: 550 m
na neasfaltiranoj pisti: 600 m
Naoružanje:
Top: dvocevni top 30 mm GŠ-30-2 sa 250 metaka
Top je dizajniran da uništava oklopna vozila, živu silu, kao i vazdušne ciljeve na srednjim i bliskim udaljenostima. Može da puca u jednom neprekidnom rafalu. Cev omogućava da napravite do 4.000 hitaca bez ugrožavanja performansi. Početna brzina projektila je 900 m/s. Brzina paljbe topa je 3.000 metaka u minuti.
Municija za top:
- Tačke vešanja: 10
- Borbeno opterećenje:
- (4×FAB-250+2×R-60+municija)
- maksimalno: 4400 kg
- Vođene rakete:
- rakete vazduh-vazduh: 2 × R-60 (AA-8)
- rakete vazduh-zemlja: 4× Kh-25ML ili Kh-25MLP ili S-25L ili 2× Kh-29L
- Nenavođene rakete :
- 256 (8×32)×57 mm S-5 u blokovima UB-32 ili
- 160 (8×20)×80 mm C-8 u blokovima B-8 ili
- 40 (8×5)×122 mm S-13 u blokovima B-13 ili
- 8×240 mm S-24 ili 266 mm S-25
- Bombe: slobodno padajuće i podesive za razne namene
- 8×500 kg (FAB-500, RBC-500 itd.) ili
- 8×250 kg (FAB-250, RBC-250 itd.) ili
- 8 ili 32 × 100 kg ili
- 8 × kontejnera KMGU-2
BORBENA UPOTREBA SU-25:
- Avganistanski rat (1979-1989)
- Iransko-irački rat (1980-1988)
- Građanski rat u Angoli (1975-2002)
- Zalivski rat (1991)
- Građanski rat u Tadžikistanu (1992-1997)
- Abhaski rat (1992-1993)
- Karabaški rat (1991-1994)
- Prvi čečenski rat (1994-1996)
- Rat u Kongu (1997-2002)
- Etiopsko-eritrejski sukob (1998-2000)
- Drugi čečenski rat (1999-2000)
- Sukob u Makedoniji (2001)
- Konflikt između Francuske i Slonovače (2004)
- Oružani sukob u Južnoj Osetiji (2008)
- Konflikt u Darfuru (od 2003.)
- Oružani sukob u istočnoj Ukrajini (od 2014.)
- Oružani sukob u severnom Iraku (2014)
- Ruska vojna operacija u Siriji (od 2015.)
- Sukobi u Nagorno-Karabahu (2020)
- Ruska invazija na Ukrajinu
- Drugi sukobi:
- Peru je koristio Su-25 za borbu protiv trgovine drogom. 18. jula 2000. peruanski pilot Su-25 oborio je avion koji je prevozio drogu.
Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".