RAT ZBOG SIRĆETA: Neviđeni sukob dve evropske države
02.09.2022.
14:44
U igri je milijardu evra. To je naime vrednost naziva "ačeto balzamiko", sirćeta nazvanog tako jer je kremasto, čisto, poput balzama. To je jedan od proizvoda koji je proslavio Italiju u svetu, a danas ju je doveo u konflikt sa susednom Slovenijom.
Rim protiv LJubljane – ne bi li odbranio "balzamiko iz Modene". O konfliktu se govorilo već 2021. godine kada je vlada iz LJubljane poslala dopis Evropskoj komisiji, a koji se tiče standarda proizvodnje sirćeta, te njegovog imenovanja u balzamovo sirće.
Međutim, u avgustu ove godine italijanska vlada je naložila javnom tužiocu da nastavi sa pokretanjem prekršajnog postupka protiv Slovenije radi zaštite balzamiko sirćeta iz Modene.
Slovenija smatra da ako se radi o sirćetu koje je balzamovo onda ima pravo da se tako i zove: balzamovo sirće – baš kao što se ulje napravljeno od maslina naziva maslinovo ulje.
Oni smatraju da Italija eventualno može da štiti deo naziva di Modena (iz Modene).
Sa druge strane Italija ima za cilj da odbrani autentičnost jednog od najprodavanijih i najpoznatijih proizvoda zaštićenog 2009. godine oznakom zaštićenog geografskog porekla.
Za Italiju je neprihvatljiv zahtev Slovenije da bilo koje vinsko sirće pomešano sa voćnim sokom bude plasirano na tržište kao "balzamiko" ili koncentrat, jer će na taj način naneti štetu delikatesu iz Modene.
Kako bi izbegli rizik da izgube prestiž, Rim je pokrenuo prekršajni postupak protiv Slovenije smatrajući da njihov zahtev predstavlja pretnju tradiciji. Uz to, radi se o tržišnom prometu od 370 miliona evra – a dok stigne do krajnjeg korisnika, vrednost je veća od milijardu evra.
Prošle godine je prekoračen prag od sto miliona proizvedenih i certifikovanih litara balzamiko sirćeta, a proizvodnja i prodaja ovog proizvoda se povećala za 17 odsto, što je rekord koji je objavio Konzorcijum za zaštitu balzamiko sirćeta iz Modene PGI.
U proizvodnju je uključen 101 podrum, 48 koncentratora, 80 kompanija koje proizvode sirće i 174 koje ga pakuju.
Nakon što je italijanski premijer Mario Dragi dao zeleno svetlo za pokretanje postupka, prvi korak su konsultacije sa Evropskom komisijom – pre nego što se slučaj iznese pred Sud pravde Evropske unije, ukoliko to bude potrebno.
- Nakon mnogo meseci iščekivanja i brige, napokon vidimo svetlo na kraju tunela: potrebno je samo sačekati sada ovaj tehnički deo internih procedura, ali ćemo narednih meseci moći da formalizujemo našu žalbu - izjavila je Marijanđela Grosoli, predsednica Konzorcijuma.
Iz Koldiretija, najvećeg italijanskog udruženja italijanskih poljoprivrednika, izjavili su da je reč o neprihvatljivoj krađi koja preti da ugrozi zaradu od milijardu evra pored već velikih gubitaka koje trpi Italija zbog falsifikata koji nose oznaku "proizvedeno u Italiji".
U nazivu tih proizvoda neodgovarajuće se koriste italijanske reči, recepti i fotografije koje ukazuju na Italiju, i na taj način stiču zaradu, a Italija trpi štetu.
Istorija balzamiko sirćeta iz Modene
U prošlosti je recept za balzamiko sirće bio tajna. Spominje se još 1747. godine u inventarima Vojvodske palate (Palazzo Ducale) u Modeni. Aktuelna proizvodnja ovog sirćeta u Modeni i Ređo Emiliji zasniva se na tome da sirće treba da sazreva 12 godina da bi se dobilo tradicionalno balzamiko sirće, a ponegde proizvođači čuvaju i ampule stare nekoliko vekova.
Još 1863. plemićka porodica Karandini je, na Poljoprivrednom sajmu u Modeni, predstavila sirće staro 360 godina. Pre toga, 1796. godine Napoleon je prodao na aukciji 36 buradi zaplenjenih od Vojvode iz Modene, što je doprinelo da se poveća broj proizvođača.
Recept je 1862. u jednom poljoprivrednom časopisu objavio Frančesko Agacoti koji je bio notar, vlasnik zemlje, gradonačelnik Formiđine i čovek zahvaljujući kome su postavljene osnove za današnje imenovanje. Agacoti je u receptu napisao da je osnovni sastojak mošt od grožđa iz Trebije.
Balzamiko sirće je DOP (zaštićena oznaka porekla) od 2000. godine, a danas se prodaje u flašicama od 100 mililitara u verziji od 12 do 25 godina starosti.
Ostali slučajevi, od prošeka do sirćeta
Ovo nije prvi slučaj da se neki italijanski proizvod našao pred komisijom u Briselu. Naime, ministar poljoprivrede se već bavi slučajem "proseka" koji kao naziv za vino koristi Hrvatska, želeći da zaštiti italijanski "proseko" koji je najprodavanije italijansko vino na svetu.
Italijanski proizvođači balzamiko sirćeta su izgubili slučaj 2019. godine protiv jedne nemačke kompanije koja koristi na svojim etiketama naziv "Dojče balzamiko".
Sud pravde EU je tom prilikom presudio u korist Nemaca izjavivši da zaštićeni pojam balzamiko sirće iz Modene "ne obuhvata upotrebu pojedinačnih negeografskih pojmova", precizirajući da je naziv sirće uobičajen dok je "balzamiko" pridev koji se široko koristi za sirće slatkog i kiselog ukusa.
To znači da iako brend "balzamiko sirće iz Modene" mogu da koriste samo proizvođači u određenom geografskom području, ne postoje ograničenja ovog tipa za naziv "balzamiko sirće".
(RTS)
Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".