Izvor:Foto: Jutjub printskrin/merryjam

Šta predstavlja i odakle potiče izraz "Šio mi ga Đura"

Izvor: Nportal

21.10.2022.

11:22

DA LI ste se nekad zapitali šta znače izrazi koji su se ustalili kao sinonimi za neke životne pojave?

Naš jezik bogat je raznim izrekama koje je strancima teško objasniti, a jedna od njih je "Šio mi ga Đura" (a koristi se i "Šio mu ga Đura").

U današnje vreme ovo se koristi kada je nešto promašeno, nešto nije uspelo ili kada je nešto uzaludno ili loše napravljeno, a nekeda se koristio sa sasvim drugim značenjem - u smislu da je neko u vezi sa nečim preterao u perfekcionizmu.

BloombergAdria.com

To nas dovodi do priče o tome ko je bio Đura i zašto se kaže “Šio mi ga Đura”.

Dvadesetih godina 20. veka muško odelo izgledalo je ovako: sako širokih ramena, visoki struk i špicasti reveri. Košulja bela, pantalone do članka sužene ispod kolena.

Popularna su bila uska ali i odela sa širokim krojem tzv. oksfordski stil, te vrećasti stil sa sakoom ravnog kroja, prslukom preko košulje i trenš-kot mantilom za kišu.

BloombergAdria.com

Šešir je obavezan, od flica ili štofa, ili onaj od slame i platna za leto. Kicoši su još dodavali i modne detalje kao što su: maramica u džepu, štapu, kamašna, hozentregeri, igla u kravati I tabakera u džepu. Boja u trendu siva ili smeđa.

Frak je išao u kompletu sa belim prslukom, belom košuljom sa sedefnim dugmetima na manžetnama i grudima, sa tvrdom kragnom i leptir mašnom, uz lakovane, crne cipele. Pravila tako kažu: "Ako je dama u svečanoj toaleti - pratilac nosi frak, ako je ona u običnoj večernjoj haljini - on je u smokingu".

Između dva rata u Beogradu odelo ugladnoj gradskog gospodi šio je još ugledniji šnajder Đura Janošević, on je imao najstariju i najcenjeniju krojaćku radnju, osnovanu 1889. koja se nalazila u Knez Mihailovoj ulici. NJen vlasnik krojio je takva odela da su se ona prepoznavala na baketima, u pozoritu, na ulici, pa i u Skupštini.

Milan i Branko, sinovi Đure Janoševića, najčuvenijeg modnog krojača i trgovca u Srbiji, povodom proslave 40 godina postojanja firme, 1929, organizovali su, do tada neviđenu, akciju u svojoj prodavnici.

Tokom proslave, koja je trajala 40 radnih dana, svu robu su prodavali sa popustom od 40%, svakom većem kupcu poklanjali po 40 dinara, svaku 40. mušteriju nagradili buteljkom vina, kravatom ili svilenim rukavicama, a podelili su i 40 vrednih nagrada: bunde, kapute, svilene marame, srebrne servise itd, najvećim kupcima koji su gotovinom pazarili i sve to uz 40 banketa organizovanih na kraju svakog radnog dana tokom trajanja akcije.

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".