NAJNOVIJA STRATEGIJA: Kako će se povećati naplata karata
01.11.2022.
15:54
U JAVNOM gradskom prevozu karte neće poskupeti narednih godinu dana, obećali su iz novoformiranog Javnog komunalnog preduzeća naplate prevozne usluge, već će strategija biti usmerena ka povećanju naplata.
Direktor novog gradskog preduzeća Slaven Andrić je ukazao kako planiraju da smanje broj putnika koji se švercuju.
Osnovano je preduzeće čiji će glavni posao biti povećanje naplate. Javni prevoz u prestonici koristi oko 800 hiljada putnika, dok se mesečno proda tek oko 120 hiljada karata.
- Ustanovili smo da možemo u frekventnim intervalima kada građani putuju na posao i vraćaju se, da smanjimo gužve. Ako redukujemo red vožnje, da vikendom smanjimo broj polazaka i na uštrb toga povećamo broj polazaka u frekventnim intervalima, možda ćemo uspeti da smanjimo gužve i da obezbedimo da građani mogu da ulaze na prednja vrata - navodi Andrić.
Smatra da je ovo efektivan način povećanja kontrole i naplate gradskog prevoza.
Najavljen je, po svemu sudeći, povratak kontrolora, ali će im funkcija biti pre svega edukativna. Andrić je jutros na javnom servisu najavio da će kontrolori u narednom periodu pokušati da objasne putnicima zašto je bitna kupovina karata.
- Kontrolori će možda narednih par meseci, možda čak i godinu dana da rade na svesti i da pokušaju da objasne da je dobro da se kupuju karte iz razloga što će sav novac od kupljenih karata će ići direktno u budžet Grada, a ne u privatne firme - naveo je on.
Pored toga što u Beogradu postoji ''švercovanje u prevozu'', koje je veoma zastupljeno, smatra se da će podizanje kvaliteta usluge i sistema kontrole doprineti povećanju prodaje karata.
Samo prednja vrata
- Da li će biti kondukteri ili kontrolori, oni će imati istu funkciju, da putnici ne mogu ući na prednja vrata ako nemaju kupljenu kartu - precizirao je Andrić.
Ukazuje i da je reč o preduzeću u fazi osnivanja i da očekuje da će punu funkciju moći da postigne tek od Nove godine.
- Ovim problemom se niko nije bavio decenijama, tako da ne možemo preko noći da rešimo problem javnog prevoza u Beogradu - zaključio je Andrić.
Sistem o kojem razmišlja gradonačelnik Šapić prvi put je pompezno najavljen pre tačno deset godina, a po njemu bi putnici ulazili u vozilo isključivo na prednjim i zadnjim vratima, a izlazili na srednjim (po novoj verziji ulaz bi bio samo na prednjim). I mnogi autobusi i trolejbusi su čak bili obeleženi velikim nalepnicama.
Ovo pravilo duže od godinu dana nije bilo zvanično ukinuto, ali ga niko nije poštovao. Ispostavilo se u praksi da bi njegovo poštovanje dovelo do velikih gužvi i zastoja u saobraćaju, pa je bilo na snazi samo na pojedinim početnim stanicama, kao i na periferiji grada.
Pored ranijih pokušaja sa obaveznim ulaskom na prednja vrata, postojali su i drugi pokušaji uspostavljanja reda u javnom prevozu.
Uniformisani kontrolori su služili da ''uplaše'' švercere i da ih nateraju da plate kartu, međutim, efekat je bio suprotan. Zbog visoke vidljivosti kontrolora, oni koji se ''švercuju'' su napuštali vozilo kada su ih videli.
Povratak konduktera je takođe bio još jedan od pokušaja. Bili su svojevremeno u vozilima gde su naplaćivali karte i proveravali da li putnici karte imaju. Ova mera je dala dobre rezultate, međutim, bila je izuzetno skupa. Kako je bilo neizvodljivo angažovati preko 2000 konduktera, tako je zastupljenost istih bila neravnomerno raspoređena.
''Racije'' je bila taktika kontrolora koji su ulazili u vozila na stanici u velikom broju i nisu dozvolili kretanje autobusa dok ne provere sve putnike. U praksi, ovo je dovodilo do kašnjenja autobusa, velikih gužvi i ogorčenosti putnika.
Naredni pokušaj je uključio komunalnu policiju koji su jedno vreme zajedno sa kontrolorima ulazili u autobuse zbog preterano visokih brojki napada na kontrolore. U početku je imalo pozitivne efekte, ali je zatim usledila serija incidenata u kojima su učestvovali i oni.
Markice su od 2019. obavezne i sve firme u prestonici su bile u obavezi da kupuju mesečne karte za zaposlene. Kako bi se postarali da je ovaj novac stvarno iskorišćen za prevoz, radnici su morali da donose račun za kartu, mesečnu ili nepersonalizovanu, taksi račun ili račun za gorivo.
(Blic)
Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".