UMRO POSLE 16 SATI VOŽNJE: Roditelji u panici
06.10.2023.
14:16
ALEKSANDAR Milovanović, direktor Instituta za medicinu rada, rekao je da je njihov zadatak, kada vozač dođe u ordinaciju, da ustanove da li je on psihofizički sposoban da vozi – bilo kao amater ili profesionalac.
Ukoliko vozač ima zdravstvene tegobe, treba sâm da se javi lekaru. Oktobar i maj su nekako rezervisani za đačke ekskurzije. Međutim, roditelji su uznemireni, zbog iznenadne smrti vozača autobusa pre nekoliko dana u Italiji.
Kakve zdravstvene preglede i provere prolaze profesionalni vozači autobusa, koliko često, šta se proverava neposredno uoči putovanja. Prof. dr Aleksandar Milovanović, direktor Medicine rada rekao je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, da je vremenski maksimum za vožnju za vozača profesionalca 9 sati, a posle 4 sata mora da pravi pauzu od 45 minuta i onda da nastavi vožnju.
Napominje da se provera vrši u samom autobusu gde se nalazi instrument – tahograf gde se mogu videti mnogi elementi vožnje – brzina, kontinuitet vožnje, vreme.
Umro posle 16 sati vožnje: Slučaj koji je uznemirio roditelje
Roditelji su uznemireni kada čuju da je vozač autobusa preminuo nakon 16 sati vožnje autobusa prema severu Italije. U tom trenutku nije se nalazio za volanom već u hotelu. Podsetimo, ovo se desilo pre dva dana tokom maturske ekskurzije đaka iz Sremske Mitrovice.
Osvrćući se na ovaj događaj, da je vozač, kako su mediji pisali vozio 16 sati, dr Milovanović kaže da je 16 sati veliko opterećenje i podseća da na auto-putevima postoji obaveštenje za amatere vozače: nakon dva sata napravite pauzu i protegnite noge.
"Obično je praksa da kada se organizuju ekskurzije idu dva vozača, pa se periodično smenjuju, četiri i po sata vozi jedan, pa sledi pauza od 45 minuta, pa drugi vozi, i tako se smenjuju", navodi Milovanović.
Takođe podseća da i na ka "kratkim" linijama do mora, do Crne Gore, Hrvatske, Grčke uvek voze dva vozača.
Provere vozača uoči ekskurzije
Govoreći o proverama uoči ekskurzije, dr Milovanović kaže da policija izlazi ispred škole, na lice mesta i proverava stanje autobusa, eventualno objektivno neku tehničku neispravnost, ali ne i da li vozač reaguje na neku psihoaktivnu supstancu.
"Ne znam da li proveravaju alkoholisanost, ali to je sve u domenu Agencije za bezbednost saobraćaja. Lekari sa tim praktično nemaju veze. Naš zadatak je da kada pacijent dođe u ordinaciju ustanovimo da li je on psihofizički sposoban da vozi – bilo kao amater ili profesionalac", istakao je on.
Objašnjava da postoji određeni program i lekarski pregled i ako sve to vozač prođe, onda se izdaje lekarsko uverenje – za vozača profesionalca na tri godine, a za amatere lekarsko uverenje nakon položenog vozačkog ispita. Ukoliko ima nekih ograničenja, kao što je nošenje naočara ili sočiva, onda se periodično obnavlja, a ako nema, onda nakon 65. godine života podležu pregledima na svakih pet godina ili kraće.
Ako vozač ima tegobe, treba sam da se javi lekaru
Doktor Milovanović kaže da ako vozač ima zdravstvene tegobe, treba sam da se javi lekaru.
"Ne postoji mogućnost da mi otkrijemo da li neko ima epilepsiju ako on to prećuti, a nije izazvana za vreme pregleda, mi o toj bolesti nemamo podatke", kaže dr Milovanović.
Ako se pogorša vid
Kaže da recimo katarakta može da uznapreduje, ali to će oftalmolog na prethodnom pregledu da vidi pa će mu reći da dođe za godinu dana ili za šest meseci ili na svakih šest meseci ili na svakih godinu dana, a ne na tri godine ako lekar proceni da postoji povećani rizik.
Inače, lekarski pregled uključuje neuropsihijatra, psihologa, obaveznu glikemiju, zaključno mišljenje medicine rada, spirogram i EKG.
U kojim ustanovama se rade lekarski pregledi
Lekarske preglede za vozače rade svi zavodi, domovi zdravlja, medicine rada na primarnoj zdravstvenoj zaštiti kao i Institut na tercijarnoj zdravstvenoj zaštiti.
U Institutu za medicinu rada se nalazi i drugostepena lekarska komisija tako da ako dođe do bilo kog poremećaja zbog koga se oduzima vozačka dozvola, žalbeni postupak ide u Institut za medicinu rada pred tročlanom komisijom, objasnio je Milovanović.
Privremeno oduzimanje dozvole
Privremeno oduzimanje dozvole nastupa zbog nekog akutnog stanja ili ako je bolest brzo uznapredovala.
"Kada na našim pregledima pacijenata koji leže kod nas zbog ispitivanja ocene sposobnosti otkrijemo da se radi o nekoj bolesti ili stanju organizma za koji smatramo da nije u funkciji vozača, mi onda obaveštavamo MUP i onda se dozvola oduzima po službenoj dužnosti", naveo je Milovanović.
(RTS)