Izvor:Foto: P. Milošević

TO SU BILE VRATOLOMIJE Načini "švercovanja" iz prošlosti

Izvor: Nportal

15.09.2024.

15:31

Kontrolori javnog prevoza u Beogradu i komunalni milicajci pregledaju karte u civilnim odelima od početka septembra, a osim toga, ima još jedna novina u njihovom radu. Oni sada proveravaju i broj karte.

Kontrolor u BG vozu svim putnicima tražio je da mu pročitaju broj karte. Nije gledao u ekrane njihovih telefona i gledao vreme važenja karte.

On je u svoj telefon ukucao broj i u sistemu proverio validnost svake karte. Na taj način smanjuje se mogućnost zloupotrebe, ali se kontrola vrši nešto sporije.

Ako mislite da je švercovanje u gradskom prevozu nastalo sa Bus plusom, komunalnom policijom i ovovremenim kontrolorima grdno se varate.

Strategije i onih koji bi da se voze, a da ne plate, i onih kojima je posao da ovakve hvataju su se istina promenile, ali je princip ostao isti.

Prvi izveštaji o neplaćanju karata pojavljuju se u novinama s kraja pedesetih godina. Beograd tek što je narastao i nakon Drugog svetskog rata postao višemilionski grad, pa je negde u to vreme stvorena i slika o gužvama i pretrpanim autobusima koja javni prevoz u prestonici prati i danas.

BloombergAdria.com

 

Godine 1951. karta je poskupela petostruko! Ulazilo se na jedna, zadnja vrata pored kojih je uglavnom sedeo kondukter. Ako to nije bio slučaj, kondukteri, obično dvoje, kretali su se po vozilu. Ako bi neko i uspeo da se u gužvi provuče bez karte, sačekali bi ga kontrolori! I tako je Beograd dobio svoje prve “ridžovane”!

Ipak, ni šverceri nisu sedeli skrštenih ruku! Neplaćanje karte s kraja pedesetih godina i tokom šezdesetih uglavnom se povezuju sa delovanjem “problematične omladine”. Izveštaji kažu da “ovi mladići izgledaju opasno” i da se kontrolori plaše da im priđu jer “nose skakavce i sekirice”.

Druge neplatiše (valjda one malo manje opasne) nisu ni ulazile u prevoz već bi se vozile okačene sa spoljne strane i tako izbegli plaćanje karte.

BloombergAdria.com

 

Najbolji prijatelj svakog švercera – selotejp

Beograd je 1975. godine počeo sa uvođenjem mašina za poništavanje karata. Do 1978. godine kondukteri su zauvek napustili vozila GSP-a. Kontrolori su, naravno, ostali.

Osamdesete godine donele su popularne “pantljičare” - karte za više vožnji koje su se ubacivale u aparat koji ih je pečatirao.

Dosetljivi Beograđani onda su preko mesta gde je aparat udarao pečat lepili selotejp. Ako bi se desilo da kontrola uđe u gradski prevoz i traži karte na pregled oni bi ih pokazali uredno poništene.

Nakon izlaska iz prevoza jednostavno bi prstom obrisali mastilo i kartu mogli da koriste opet.