Izvor:Foto: Profimedia

DRAMA IZNAD SIBIRA: Umalo sudar kineskih aviona

Izvor: Nportal

16.07.2025.

16:16

DVA kineska aviona bila su na samo nekoliko sekundi od sudara iznad ruskog vazdušnog prostora početkom jula, nakon što je putnički avion kompanije Er Čajna bez odobrenja naglo promenio visinu leta, objavio je britanski Independent, pozivajući se na informacije iz South China Morning Posta i belgijskog portala Aviation24.be.

Incident se dogodio 6. jula iznad planinske regije Tuva u južnom Sibiru, blizu granice s Mongolijom.

Putnički let CA967 Er Čajna, koji je bio na ruti iz Šangaja prema Milanu, nenadano je porastao s 10.400 na 10.970 metara visine, bez prethodnog odobrenja ruskih kontrolora leta. U tom trenutku, u istom vazdušnom prostoru nalazio se teretni avion Boeing 767 kompanije SF Erlajns (let CSS128), koji je leteo iz Budimpešte prema kineskom gradu Ezhou.

Rastojanje između dva aviona smanjeno je na samo 90 do 120 metara, iako međunarodni bezbednosni protokoli zahtevaju minimalno vertikalno razdvajanje od 300 metara na visinama krstarenja. Opasna situacija je zabeležena na platformi za praćenje leta Flightradar24 i aktivirala je automatski sistem za izbegavanje sudara (TCAS) na oba aviona, primoravajući pilote da hitno reaguju.

Audio snimci komunikacije između pilota i ruskih kontrolora leta pojavili su se na kineskim društvenim mrežama, što sugeriše da je kontrolor istovremeno upravljao četirima različita avionima i verovatno davao nejasna uputstva . Autentičnost snimaka još nije potvrđena, niti je poznato ko ih je objavio javnosti. Ni Er Čajna, ni SF erlajns, niti kineske vazduhoplovne vlasti još uvek nisu komentarisale, a „Indipendent“ navodi da je zatražio njihove komentare.

Na snimku se čuje kako ruski kontrolor leta pita na engleskom: „Da li se penjete na komandu ili bez komande? Potvrdite, molim.“

Pilot Er Čajne odgovara: „Ne. Hvala vam.“

Tačan razlog zbog kojeg je posada Er Čajne promenila visinu leta još uvek nije poznat, ali pogrešno tumačenje naređenja poslatog drugom avionu se razmatra kao mogući uzrok, izveštava Aviation24.be. Deo pilotovog odgovora bio je nerazumljiv zbog preklapanja komunikacije na frekvenciji. Nakon što su piloti prešli na privatni kanal, razgovarali su na mandarinskom jeziku, a kapetan SF Airlines-a izrazio je zabrinutost i nazvao potez „veoma neprikladnim “. Pilot Er Čajne je odgovorio da kontrolor „pravi poremećaj“, što je izazvalo zabunu u kabini, i priznao da će morati da podnese zvanični izveštaj o incidentu.