Izvor:Foto: Vikipedija/Javno vlasništvo, Profimedia

OTAC SOVJETSKIH BOMBARDERA: NJegovi avioni još neprevaziđeni

Izvor: Nportal

23.12.2025.

10:55

AVIONI koje je projektovao učestvovali su u ratovima, obarali svetske rekorde i prevozili milione putnika

Andrej Nikolajevič Tupoljev, jedan od najvećih vazduhoplovnih konstruktora 20. veka, rođen je 10. novembra 1888. godine u selu Pustomazovo u Tverskoj oblasti u Rusiji, a preminuo je 23. decembra 1972. u Moskvi.

Bio je osnivač i dugogodišnji rukovodilac konstruktorskog biroa Tupoljev (OKB-156), iz kojeg su proizašli neki od najpoznatijih sovjetskih aviona – od prvih potpuno metalnih bombardera do nadžvučnog putničkog aviona Tu-144.

Avioni koje je projektovao učestvovali su u ratovima, obarali svetske rekorde i prevozili milione putnika.

Uprkos tome što je tokom Staljinovih čistki bio zatvoren, Tupoljev je ostao ključna figura u razvoju sovjetske vazduhoplovne industrije.

BloombergAdria.com

Andrej Tupoljev (desno) sa posadom aviona ANT-25 „Staljinov put“ G. F. Bajdukov , V. P. Čkalov , A. V. Beljakov na aerodromu Ščolkovo. 1936.

Počeci i obrazovanje

Još u mladosti Tupoljev je pokazivao izuzetnu sklonost ka tehnici i inovacijama. Studirao je na Moskovskom visokom tehničkom učilištu (danas MGTU „Bauman“) kod čuvenog Nikolaja Žukovskog, utemeljivača ruske aerodinamike. Pre Prvog svetskog rata učestvovao je u prvim ruskim aerodinamičkim eksperimentima, a tokom 1910-ih radio je na projektima jedrilica i ranih aviona.

Iako ne postoje pouzdani dokazi da je lično konstruisao „prvi ruski aerotunel“, poznato je da je radio na njegovom razvoju u okviru tima Žukovskog.

Diplomirao je 1918. godine i iste godine se pridružio novoosnovanom Centralnom aerohidrodinamičkom institutu (CAGI, odnosno TsAGI), gde je ubrzo formirao sopstveni konstruktorski odsek – jezgro budućeg biroa Tupoljev.

BloombergAdria.com

General-major Avio-tehničke službe A. N. Tupoljev, 1944.

Uspon sovjetske avijacije

Tupoljev je bio pionir u uvođenju potpuno metalnih avionskih konstrukcija, što je u to vreme predstavljalo pravu revoluciju. NJegov TB-1 (ANT-4), prvi sovjetski bombarder sa potpuno metalnim trupom, poleteo je 1925. godine. Usledio je TB-3, veliki četvoromotorni bombarder iz 1930-ih, poznat i po eksperimentalnom sistemu „Zveno“, u kojem je nosio manje lovce.

Često se pojednostavljeno prikazuje kao „avion koji nosi tenkove“, ali takva verzija nije istorijski potvrđena.

Jedan od njegovih najpoznatijih projekata bio je ANT-25, avion za ekstremno duge letove, koji je 1937. godine izveo legendarni let iz Moskve do Severne Amerike preko Severnog pola – podvig koji je snažno doprineo međunarodnoj afirmaciji sovjetske avijacije.

BloombergAdria.com

Tu-2 u kineskom muzeju

Tokom Drugog svetskog rata, u uslovima zatvorskog konstruktorskog biroa, razvijen je bombarder Tu-2, jedan od najuspešnijih sovjetskih bombardera tog perioda, iako se u stručnim krugovima ponekad osporava ocena da je bio „najbolji“.

Zatvor i povratak

Tupoljev je 1937. godine uhapšen tokom Staljinovih čistki, pod optužbama za špijunažu i sabotažu. Osuđen je na deset godina zatvora, ali je već 1941. prebačen u takozvanu „šarašku“ – specijalni zatvorski projektantski biro, gde je nastao Tu-2.

Iste godine je oslobođen (a ne 1943, kako se često pogrešno navodi), dok je potpuno rehabilitovan 1955. godine.

BloombergAdria.com

Putnički avion Tu-334

Mlazno i nadzvučno doba

Posle rata Tupoljev predvodi razvoj niza revolucionarnih letelica: Tu-95 „Medved“, strateškog bombardera i najbržeg turbopropelerskog aviona na svetu; Tu-104, prvog sovjetskog mlaznog putničkog aviona koji je ušao u redovnu službu 1956. godine; kao i Tu-144, prvog supersoničnog putničkog aviona, koji je poleteo 1968. godine, nekoliko meseci pre britansko-francuskog Konkorda.

BloombergAdria.com

Prvi supersonični putnički avion Tu-144

Putnički avioni kao što su Tu-134 i Tu-154 decenijama su činili okosnicu flote Aeroflota.

Nasleđe i priznanja

Procenjuje se da je tokom svoje karijere biro Tupoljev proizveo više od 18.000 aviona.

BloombergAdria.com

Sovjetski Tupoljev Tu-16 (serijski broj 1887504, NATO ime: „Jazavac“) leti pored razarača američke mornarice USS Hewitt (DD-966) u letu, oko 1978. godine.

NJegov sin, Aleksej Tupoljev, nastavio je porodičnu tradiciju i bio glavni konstruktor Tu-144 i drugih projekata.

BloombergAdria.com

Tupoljev Tu-160 je supersonični strateški bombarder sa promenjivom geometrijom krila. Rusija trenutno poseduje 17 primeraka operativnih Tu-160, a proizvodnja je 2020. godine obnovljena.

Andrej Tupoljev je tri puta odlikovan titulom Heroja socijalističkog rada, dobitnik je Lenjinove i Staljinove nagrade.

Preminuo je 1972. u 84. godini života i sahranjen je na Novodevičjem groblju u Moskvi.