Извор:Фото: Профимедиа
ВОДИТЕ РАЧУНА: Када је најбоље време за промену зимских гума
04.04.2025.
07:58
Од 1. новембра до 1. априла возачи су обавезни да користе зимске гуме.
Иако законска обавеза налаже да зимске гуме будемо обавезни да користимо до 1. априла, многи возачи сада, због нестабилног времена, преиспитују да ли је право време да пређу на летње гуме.
Помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја, Мирко Коковић објашњава за наш медиј када и како је најбоље заменити гуме и које су последице неправилног одлагања те замене. Законски оквир јасно дефинише период у којем морамо имати зимске гуме.
"Од 1. новембра до 1. априла возачи су обавезни да користе зимске гуме, јер су оне ефикасније на снегу, леду и поледици", каже Коковић.
Међутим, иако нема обавезе да поседујемо зимске гуме током целог тог периода, возачи не смеју користити возило у условима снега, леда и поледице без одговарајуће опреме, наводи он. Након истека овог рока, возачи могу прећи на летње гуме.
BloombergAdria.com
"Летње гуме су специфичне због своје мекше смеше која омогућава боље пријањање на сувом и мокром коловозу при вишим температурама", наглашава Коковић.
Такође, летње гуме омогућавају мањи отпор котрљања, што доприноси смањењу потрошње горива и мање буке на путу.
"Минимална дубина шаре на летњим гумама је 1.6 мм, али препоручујемо да се не чека са заменом до тог минимума", истиче наш саговорник.
Летње гуме "ефикасније по киши"
На сваком пнеуматику постоји ознака која сигнализира када је гума истрошена до те мере да више није сигурна за употребу. Коковић саветује да возачи настоје да сачувају дубље шаре како би продужили сигурност на путу.
Иако се календар приближава периоду када би требало да се пређе на летње гуме, прогноза времена не обећава пролећну стабилност. У наредним данима очекује нас кишовито време, са клизавим коловозима и могућношћу аqуапланинга.
Коковић напомиње: "Летње гуме су дизајниране да пружају боље перформансе и на влажним коловозима. Када дође до аqуапланинга, пнеуматике са зимском шаром не могу да издрже истиснуће воде као летњи, што повећава ризик од губитка контроле над возилом."
На питање да ли би требало чекати са заменом гума док не прође зимско време, Коковић је јасан: "У условима кише и влажног коловоза, летње гуме су много ефикасније. Иако је зимско време још увек могуће, летње гуме ће омогућити бољу сигурност на мокрим и клизавим путевима."
За крај, Коковић се осврнуо на статистику саобраћајних незгода.
"Од почетка године забележено је 7.200 саобраћајних незгода, у којима је повређено више од 3.600 лица, а страдало 102. У 97% незгода фактор возача је кључан, али и стање возила, нарочито пнеуматика, игра значајну улогу у смањењу ризика, посебно у критичним ситуацијама попут зауставног пута", закључује Коковић.
(Мондо)