Извор:Фото: Н. Скендерија
ГРОБЉАНСКЕ И БОЛНИЧКЕ ЛИНИЈЕ: Аутобуси као осовина Београда
05.05.2025.
08:45
Београдски градски превоз толико је компликован систем да је често тешко одредити који се аутобус где упутио, какву је комбинацију линија потребно “прорачунати” да би се дошло тамо где се кренуло, или зашто баш некад добро дође неки троцифрен аутобус чију трасу многи ни не знају. Или која је сигурна пречица за стићи негде.
Али, у свом том огромном координатном систему стајалишта, дестинација, окретница и бројева, постоје линије које су препознате по баш специфичним стварима, и према њима су и знане у јавности.
Бар оној која користи услуге јавног превоза. А нема нас мало.
Гробљанске линије
Није све тако црно, добро ови бусеви дођу многима дуж њихове трасе, али почињу или се завршавају баш на београдским гробљима или негде близу њих.
Најпознатија је, мада то некад заборавимо, линија 65! Није била баш намењена превозу до гробаља, али је временом то постала. Због близине Новог гробља постала је најпознатији превоз за ово најзнаменитије београдско гробље. Али, с друге стране, линија повезује и једно од највећих – Ново бежанијско гробље.
BloombergAdria.com
Испрва је возила само до Блока 37, а потом је, изградњом Булевара Милутина Миланковића створена могућност да се бус продужи до нове окретнице на на Новом бежанијском гробљу.
Линија 35 синоним је за Лешће. На дисплеју ове линије тако и пише, јер је ово гробље последња станица те палилулске линије. Ипак, њоме не иду само Београђани у посету гробљу, већ је то и главни превоз за Вишњичку бању.
За разлику од 35, бус 533 користе махом путници који посећују гробље Орловача. Она полази са Бановог брда и окреће се на гробљу, а када треба појачање су јој 531 и 532 који се одређеним данима преусмеравају да свраћају и поред гробља.
Прва “гробљанска” линија била је трамвај 3 који је возио до улаза у Ново гробље, где је била и окретница, и то му је и писало на табли. Тај трамвај је временом променио трасу и већ дуго није изричито повезан са најстаријом београдском некрополом.
Болничке линије
Наш највећи клинички центар нема своју посебну линију, јер је окружен бројним трасама градског превоза. Али, права болничка линија у Београду је 77 – повезује Градску болницу Звездара и КБЦ Бежанијска коса. До болнице на Звездари вози и тролејбус 28.
Осим тога, до ВМА вози линија 42, која повезује и Ортопедију Бањица, али је ова линија продужена до Раковице и данас је само једна у низу линија које повезују овај бањички болнички кварт.
BloombergAdria.com
Овде треба додати и линију 45 – стаје баш испред КБЦ Земун, а осим ове болнице повезује и два дома здравља – Земун у Шилеровој и Нови Београд у Блоку 44.
“Кофер” линије
Наменска линија која повезује центар града и главну железничку станицу “Центар“, односно, Прокоп, како се и даље назива, дуго је била 34, али је њеним продужавањем и преусмеравањем Прокоп је за 34-ку постао само успутна станица. Уместо тога, кружна линија 36 уведена је као главна веза Прокопа и центра града.
Међутим, права “путничка” линија је са бројем 600, а она повезује три најважнија београдска саобраћајна чворишта: Главну железничку станицу, Београдску аутобуску станицу и Аеродром Никола Тесла. Не треба заборавити ни линију 72, која повезује Аеродром и Зелени венац.
Кад смо код аеродрома, до оног батајничког “Пуковник Миленко Павловић” вози 706Е.
BloombergAdria.com
Излетничке линије
Једна од првих градских аутобуских линија у Београду возила је до Авале.
Данас је то сезонска линија 400 која од Трошарине вози до врха најближе београдске планине.
Током лета, викендом, уводи се чак пет линија са ознаком АДА које повезују готово све важније градске правце са Адом Циганлијом.