Извор:Фото: Профимедиа, Shutterstock, YT принтскрин/Fluffy Meme

ОДРАСЛИ НИ ЧУЛИ:Шта су деца у Србији највише тражила на нету

Извор: Нпортал

02.06.2025.

18:29

АНАЛИЗА која обухвата период од маја 2024. до априла 2025. године открила је шта деца у Србији највише претражују на интернету.

Према прикупљеним подацима све је веће интересовање за четботове засноване на вештачкој интелигенцији, вирални пораст италијанских "брејнрот" (brainrot) мимова попут "тралалеро тралала", као и све већу пажњу посвећену игрици Спрунки — ритмичкој игри која комбинује музику и покрет.

"Јутјуб" остаје најпопуларнија апликација међу децом на глобалном нивоу, док је "WhatsApp" престигао "ТикТок" и заузео друго место.

Оно што деца највише претражују, показало је истраживање Касперског, јесте све везано за интернет комуникације, потом аудио и видео. Ове две ставке тражи 40 одсто деце, односно 35. А на списку су, у много мањој мери заступљени садржаји за одрасле, лутрије и наградне игре, псовке... https://www.youtube.com/watch?v=SsUn8aAbU6g

Пред екраном и по 9 сати дневно

У данашњем свету где је све међусобно повезано, деца користе дигиталну технологију више него икада раније. Најновија истраживања показују да деца узраста од 8 до 10 година у просеку проводе шест сати дневно испред екрана, док деца узраста од 11 до 14 година проводе око девет сати дневно.

Сваке године нови дигитални трендови обликују начин на који деца истражују свет. У овогодишњем извештају, компанија Касперски је забележила нагли пораст интересовања за алате вештачке интелигенције. Док се ниједна АИ апликација није нашла међу 20 најкоришћенијих у периоду 2023–24, "Character.AI" се сада нашао на тој листи, што показује да деца нису само радознала када је реч о вештачкој интелигенцији, већ је активно укључују у своје дигиталне животе. Више од 7,5 одсто свих претрага односило се на АИ четботове где се истичу имена попут "ChatGPT", "Gemini" и нарочито "Character.AI".

BloombergAdria.com

Ова платформа омогућава корисницима да креирају или комуницирају са ботовима који опонашају измишљене или стварне личности. Ово представља нагли пораст у односу на прошлу годину: у извештају за период 2023–2024., претраге у вези са вештачком интелигенцијом чиниле су само 3,19 одсто свих претрага, што значи да су се ове године више него удвостручиле.

Међутим, нису све интеракције са четботовима без ризика. Неки ботови могу изложити децу емоционално интензивном садржају, дезинформацијама или темама које нису примерене њиховом узрасту, нарочито када су ботови креирани или прилагођени од стране других корисника. Пошто се ове платформе често ослањају на садржај који праве корисници и могу имати слабу модерацију, кључно је отворено разговарати са децом о томе како користе АИ алате и подесити апликације за дигитално родитељство које помажу породицама да остану информисане, укључене и заштићене. https://www.youtube.com/watch?v=VbZwzGXxkI4

Иако су мимови ове године чинили мали део претрага, они и даље откривају још један слој дигиталне културе деце. Многи од најпопуларнијих мимова спадају у такозвани "брејнрот" (brainrot) — врсту апсурдног, намерно хаотичног хумора који се шири путем кратких видео снимака. Међу најпретраживанијима су били италијанска фраза „тралалеро тралала“ и музички мим под називом „тунг тунг тунг сахур“. Ове фразе могу звучати насумично одраслима, али за многу децу оне представљају заједничке шале које се брзо преносе с једне платформе на другу.

Примери италијанских "брејнрот" фраза

Међу новитетима који су привукли пажњу аналитичара нашла се и Спрунки — ритмичка игрица у прегледачу која комбинује музику и визуелну интеракцију. Играчи морају да погоде ритам у складу са брзом музиком, што искуство чини и имерзивним и физички ангажованим. Њена светла, цртана графика и заразна игривост чине је све популарнијом међу млађом публиком. То се види не само у Гугл претрагама, већ и на Јутјубу, где се Спрунки нашла међу пет најпретраживанијих игара, раме уз раме са дугогодишњим фаворитима попут "Brawl Stars" "Roblox".

(Блиц) https://www.youtube.com/embed/UnG-vwFkqXU