Извор:Фото: Профимедиа, Shutterstock

КРАЈ ЕВРОПСКОГ ПРОЈЕКТА? Берлин незадовољан, прети изласком

Извор: Нпортал

27.08.2025.

17:15

ПРОЈЕКАТ Немачке и Француске већ годинама запиње због свађа око расподеле посла и права интелектуалног власништва

Немачка влада мора што пре да одлучи хоће ли да настави с развојем француско-немачког борбеног авиона или ће напустити тај пројект, изјавио је за Ројтерс истакнути члан одбора за одбрану немачког парламента дан уочи разговора на високом нивоу.

Француска индустрија захтева искључиво вођство над пројектом FCAS, а Берлин сматра да се тиме блокира следећу фазу пројекта, известио је Ројтерс. Разилажење у мишљењима између немачке и француске стране могло би угрозити почетак друге фазе пројекта, која се односи на развој експерименталних модела који испуњавају услове за сигуран лет. Тај део пројекта, према почетним плановима, требало је започети до краја ове године, наводе извори из одбрамбеног сектора.

О пројекту ће бити речи и на састанцима које ће у четвртак и петак одржати француски председник Емануел Макрон, немачки канцелар Фридрих Мерц и њихови министри.

- Ако у Тулону не дође до одлуке о уласку у другу фазу, ситуација ће се додатно закомпликовати - изјавио је у среду члан немачког парламентарног одбора за одбрану Кристофер Шмид, нагласивши да одуговлачење одлуке доводи у питање реалистичност имплементације пројекта.

Процењује се да ће пројект FCAS коштати више од 100 милијарди евра, а у њему учествују француски "Dassault Aviation", паневропски Ербас и шпанска Индра. Пројект већ годинама успоравају свађе око расподеле посла и права интелектуалног власништва због којих је неколико пута долазило до кашњења у испуњавању планова.

Као пример успешно проведеног заједничког пројекта Шмид је навео Јурофајтер, у којем су учествовале Немачка, Велика Британија и Италија, без Француске.

- За Немачку и Француску не би било катастрофално да се сада разиђу, ако је то у националном или европском интересу - изјавио је Шмид, позивајући такође на куповину додатних 60 Јурофајтера до 2029. како би се заменила застарела немачка флота борбених авиона Торнадо.

Према Шмидовим речима, одлука о прекиду сарадње с Француском могла би да послужи као темељ разговора с представницима индустрије о алтернативним опцијама за развој борбеног авиона које би се могле остварити у наредних десетак година.

- То нам даје прилику да, корак по корак, напредујемо према развоју пете плус генерације борбеног авиона - изјавио је Шмид. Разговори би могли да резултирају даљим развојем Јурофајтера, националног производа, учествовањем у пројекту GCAP или сарадњом с неким другим партнером, попут Шведске, објаснио је.

BloombergAdria.com

 

Развој пројекта запиње већ годинама

Немачко министарство одбране није одмах одговорило на упит за коментаром. GCAP је конкурентски пројект у којем Велика Британија, Италија и Јапан покушавају да развију, пројектују и изграде напредни невидљиви борбени авион.

Члан парламентарног одбора за прорачун Себастијан Шаефер позвао је министра одбране Бориса Писторијуса да реши проблеме које је изазвала француска индустрија, истакнувши да држава отеже с завршетком заједничке набавке иако сада има на располагању "бесконачна средства", преноси Ројтерс.

Још 2023. године светски медији су известили да Немачка разматра напуштање свог кључног будућег пројекта борбеног авиона с Француском у износу од 100 милијарди евра те да се уместо тога придружи конкурентском програму с Британијом.

У априлу је француски Dassault Aviation критиковао је FCAS и наговестио да је могуће да ће пројект и напустити.

Главни извршни директор Dassault Aviationа Ерик Трипије рекао је како није истина да његова компанија не жели да учествује у пројекту, али да партнери не могу међу собом поделити послове онако како би то Dassault то хтео.

- Стално морамо преговарати, смишљати компромисе - рекао је Трипије и додао да је ситуација сложена и да одузима много времена.

- Ако су државе вољне, можемо се прилагодити, али нисмо сигурни да је (FCAS) учинковит модел сарадње - изјавио је тада Трипије.

Пројект би могао да упадне у проблеме јер неки партнери никад нису радили производе које би требали. Тако на пример, Ербас би требало да произведе борбени дрон, међутим нема релевантно искуство. С друге стране, Dassault на том пољу има искуства - направио је експерименталну беспилотну летелицу Dassault nEUROn (сарадња с Грчком, Италијом, Шпанијом, Шведском и Швајцарском). Уз то, пројект нема лидера који ће развити јединствени оквир који би ујединио све FCAS-ове подсистеме.

Такође, Француска жели да борбени авион који ће FCAS произвести може да носи француско нуклеарно оружје. Међутим, Немачка жели да FCAS може да носи америчко нуклеарно оружје, што значи да ће борбени авион имати и америчке компоненте.