Извор:Фото: Профимедиа
КИНА ГРАДИ "НОВИ СУЕЦКИ КАНАЛ" "Обилазница" око САД и Русије
03.09.2025.
16:51
ПОЈЕДИНИ аналитичари сматрају да кинески мотиви нису само логистички, већ и геополитички.
Планински град Чонгкинг у Кини постао је главно чвориште за копнени трговински пут за који многи кажу да би могао постати "нови Суецки канал".
Рута се одвија железницом и очекује се да ће прерасти у најважније логистичко средиште Азије.
Како пише "South China Morning Post", град се брзо наметнуо као стратешки стуб кинеске трговачке мреже, а уколико овај модел настави да бележи успех, могао би да инспирише власт да покрене сличне пројекте на западу земље.
BloombergAdria.com
Сваког дана Чонгкинг рукује стотинама пошиљки, повезујући земље Југоисточне Азије попут Вијетнама и Сингапура са Европом – укључујући Немачку и Пољску – путем брзих теретних возова.
Краћи рок испоруке
Време испоруке копненим путем краће је за 10 до 20 дана у односу на традиционалне поморске руте и знатно поједностављује царинске процедуре. Покретање брзог воза АСЕАН-а 2023. године скратило је транспорт између Ханоја и Чонгкинга на само пет дана, одакле роба стиже у Европу за мање од две недеље.
BloombergAdria.com
Поред стратешког положаја, Чонгкинг је и производни гигант – одговоран за производњу око трећине светских лаптопова, главни центар за електричне аутомобиле и значајна база за извоз четвртине кинеских аутомобила.
Геополитичке димензије и заобилажење Русије и САД
Поједини аналитичари сматрају да кинески мотиви нису само логистички, већ и геополитички. Трговински рат са Сједињеним Америчким Државама током председништва Доналда Трампа показао је ризике ослањања на поморске путеве под западним утицајем, попут Суецког канала и мореуза Ормуз и Малака. Пандемија коронавируса додатно је оголила рањивост поморских ланаца снабдевања.
Са ратом у Украјини и запленама кинеских пошиљки 2023. године, пролазак кроз Русију постао је ризичнији, иако је билатерална трговина између две земље 2024. достигла 240 милијарди евра. Због тога Пекинг све више улаже у развој тзв. "Средњег коридора" кроз Казахстан и Каспијско море, како би избегао Русију и поморске мореузе.
BloombergAdria.com
Ипак, пред Кином стоје бројни изазови – од царинских кашњења, преко високих трошкова и лоше инфраструктуре, до финансијске одрживости. Многи од ових путева, нарочито у оквиру иницијативе "Појас и пут", ослањали су се на државне субвенције да би били атрактивнији извозницима.
(Инвеститор) https://www.youtube.com/watch?v=qaJPPQAxsu4