Извор:Фото: Д. Миловановић, Зоран Јовановић Мачак

СТИЖЕ НАЈСТРОЖИ ЗАКОН: За овај прекршај можете и у затвор

Извор: Нпортал

07.11.2025.

10:50

НОВИ Закон о безбедности саобраћаја на путевима увешће низ најстрожих мера којима ће не само казнити оне возаче који крше приписе, већ их и одвратити од понављања.

Србија је на прагу највеће реформе Закона о безбедности саобраћаја у последњих 15 година, али овог пута акценат није само на строжим казнама, већ на стварању културе одговорне вожње.

Нови Закон о безбедности саобраћаја на путевима увешће низ најстрожих мера којима ће не само казнити оне возаче који крше приписе, већ их и одвратити од понављања, али и да они који раније нису починили прекршаје то ни не ураде.

Нови и строжи Закон о безбедности саобраћаја на путевима - први потпуно нови закон од 2009. године, који доноси правила каква до сада нису постојала. Нулта толеранција на алкохол, дигитални возачки досије, укидање пробне возачке, строже казне за невезивање појаса и превоз деце - само су део новина које се спремају и које би требало да се нађу у новом саобраћајном закону.

BloombergAdria.com

 

Неке казне и преко 1.000 евра

- Сваке године полиција у Србији напише око 1,5 милиона прекршајних пријава, а имамо 3,3 милиона возача. То значи да смо санкционисали скоро сваког другог возача. Полиција задржи око 10.000 возача који имају више од 1,2 промила алкохола у крви, а чак 56.000 вози под дејством алкохола. Због тога морамо да донесемо једноставан, ефикасан и применљив закон који даје резултате - рекао је начелник Управе саобраћајне полиције, пуковник полиције Славиша Лакићевић, говорећи о раду на изради Нацрта новог Закона о безбедности саобраћаја на путевима, и додао:

- Извесно је да ћемо бити ригиднији према онима који непрописно превозе децу. Тренутна казна износи 5.000 динара, а биће најмање четири пута већа. Само прошле године погинуло је 16 деце, а претпрошле 12, и то као путници. Биће уведена нулта толеранција за возаче који превозе децу, а не поштују правила - прича Лакићевић.

Осим тога, један од великих проблема на путевима у Србији је и вожња под дејством алкохола.

- Желимо да пооштримо и казне за управљање возилом под дејством алкохола и психоактивних супстанци. Садашње санкције зависе од промила алкохола, од 0,21 до преко 2,0, што се већ сматра насилничком вожњом и повлачи могућност затвора. Новчане казне се крећу од 10 до 20, од 20 до 40, до 100 или 150.000 динара, у зависности од тежине прекршаја и да ли је изазвана незгода. Радићемо на томе да се граница за изрицање казне затвора смањи - рекао је Лакићевић.

BloombergAdria.com

 

Како да возач никад не направи прекршај

Нови Закон баца ново светло на стицање свести о одговорном понашању у саобраћају - преко образовања младих возача, и посебних програма обуке најрањивијих учесника у саобраћају.

Иако пооштравање казнене политике има значајан одвраћајући ефекат, суштинско унапређење безбедности у саобраћају не може се постићи само страхом од санкција.

Едукација младих возача представља дугорочно решење: она мења ставове, развија одговорност и гради саобраћајну културу која смањује ризик пре него што се прекршај деси.

Кроз квалитетну обуку, симулације ризичних ситуација и усвајање савремене технологије у учењу, млади возачи уче да возе безбедно, а не само да избегну казну.

Казне постоје да јасно дефинишу границе понашања и санкционишу оне који угрожавају животе других. Без њих, чак и најбоља едукација може пасти у сенку лоших навика и неодговорног понашања. Зато је, како је раније писао и фокус новог Закона усмерен и ка учењу возача, спречавању несрећа, али и стогом кажњавању када је то неопходно.

BloombergAdria.com

 

Шта је све планирано да се уђе у Нацрт новог Закона:

1. Укидање пробне возачке дозволе

2. Трајно одузимање возила

3. Аутоматски надзор саобраћаја

4. "Зелени бонуси"

5. Дигитални возачки досије

6. Мобилни технички прегледи возила

7. Нулта толеранција на алкохол

8. Повећање висине казни

9. Заштита рањивих учесника у саобраћају

10. Едукација за младе возаче

11. Здравствени преглед за возаче

12. Возила са првенством пролаза

13. Употреба напредних технологија у возилима

14. Правила за аутономна возила

15. Прописи за бициклисте

16. Строжа контрола на пружним прелазима

17. Већа одговорност за возаче камиона и аутобуса

- Важно је да нови Закон о безбедности саобраћаја на путевима не буде урађен на брзину, да буде применљив, адекватан и са јасно дефинисаним нормама и санкцијама - каже он.

Појас не веже 80 одсто путника на задњим седиштима

Како је раније истакао, говорећи о невезивању сигурносног појаса, начелник Управе саобраћајне полиције, пуковник полиције Славиша Лакићевић напоменуо је да због тога страда више од 100 људи у саобраћајним незгодама сваке године у Србији.

BloombergAdria.com

 

- Када бисмо тај сегмент унапредили, били бисмо међу десет најбезбеднијих земаља Европе. На пример, казна за невезивање појаса износи 10.000 динара, али појас на задњем седишту користи само 18 до 19 одсто путника. Сваке године између 80 и 100 путника погине јер нису користили појас у тренутку несреће, иако појас спашава живот у више од 80 одсто случајева - рекао је раније Лакићевић.

Када ће нацрт ЗОБС-а ући у скупштинску процедуру

Иако је идеја била да Нацрт закона буде већ готов, прође јавну расправу, Владу и нађе се пред посланицима у Скупштини, то се још није десило.

BloombergAdria.com

 

- Планирано је да посао завршимо до септембра или октобра ове године, али то се, због актуелне ситуације, није десило. Закон се не може очекивати пре марта 2026. године, јер ће јавна расправа трајати најмање 20 до 30 дана - оцењује Лакићевић.