РАЗРЕШЕН ТЕК ЈЕДАН НОТАР: Већина притужби на рад неоснована
26.03.2022.
10:04
ПОЈЕДИНИ адвокати са југа Србије обратили су се локалним судовима жалећи се да неки јавни бележници, који немају конкуренцију у својим срединама, наводно наплаћују услуге скупље него што то званична тарифа налаже.
У Јавнобележничкој комори Србије кажу да немају таквих сазнања, да је за то надлежан суд и да се њима нико није жалио.
Притужби Комори ипак има, али не на цене. Како сазнајемо, најчешће се односе на оставинске поступке, погрешне уписе, солемнизације, заложне изјаве...
- Јавнобележничка комора инсистира на уједначавању праксе од свог увођења, не само у примени тарифа - кажу у ЈКС.
- Грађани су убрзо након увођења наше професије прихватили могућност подношења притужби Комори на одлуке бележника и постоји сталан прилив нових предмета. То, свакако, није необично када се узме у обзир да су бележници за седам и по година обавили 15 милиона правних послова.
Статистика каже да је више од 90 одсто пристиглих притужби неосновано, било због тога што су бележници и њихова комора ненадлежни, било због исправног поступања самих нотара. У ЈКС додају да се свака притужба детаљно разматра и када се утврди грешка бележника, исправља се у интересу онога ко је притужбу поднео.
- За све што наплате, бележници издају фискални рачун, што странкама служи као неспоран доказ о томе да ли је дошло до погрешног обрачуна - кажу у Комори.
- Јавнобележничка тарифа, као и тарифа за оставинске послове јавни су документи и сви могу оквирно да обрачунају колико износе награде и трошкови. Више од 70 одсто износа награда иде директно у буџет (20 одсто ПДВ-а, 30 одсто доприноса за побољшање материјалног положаја запослених у правосуђу, 15 одсто пореза на доходак и 10 одсто пореза на добит). Од остатка, бележник покрива трошкове канцеларије, од зарада запослених и трошкова простора и канцеларијског материјала, до архиве и осигурања.
Надзор над применом тарифе врши Министарство правде, али ако би се утврдило да ју је нотар неправилно применио у жељи да оштети странке, одговарао би пред Дисциплинском комисијом ЈКС.
- Притужбе грађана решавају се у кратким роковима. За више од седам година, од увођења јавног бележништва, ЈКС је предложила разрешење једног бележника, као и једну једногодишњу суспензију, због озбиљнијих пропуста у раду. Изрицане су и опомене и значајне новчане казне - кажу у Комори.
ПРИЈАВЕ ЗА БОЉУ ПРАКСУ
ЈКС је позвала грађане да се обрате Комори ако сматрају да су оштећени јер бележник није поступио у складу са законом. Тако, кажу, долази до уједначавања јавнобележничке праксе у корист грађана и њихове правне сигурности, као и до јачања поверења у јавнобележнички систем.
За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".