ЦЕНЕ ПОЛОВЊАКА: Ево шта утиче на њихово поскупљење
13.06.2022.
20:04
ПОСЛАНИЦИ Европског парламента изгласали су забрану продаје нових аутомобила са бензинским и дизел моторима од 2035. године
РАТ у Украјини и недостатак чипова створили си ситуацију да нове аутомобиле не можете одмах да купите, а половних возила или нема или су скупи.
Посланици Европског парламента изгласали су забрану продаје нових аутомобила са бензинским и дизел моторима од 2035. године. Иако нови закон још није у потпуности усвојен, очекује се да ће се на тај начин убрзати прелазак на електрична возила у земљама ЕУ.
Електрична возила тренутно чине око 11 одсто нових регистрација у Европској унији, што је три пута више него 2019. године. Циљ је да се до 2030. година емисија гасова смањи за 50 одсто, а када је реч о аутомобилима до 2035. године и за 100 одсто.
О растућој популарности возила на електрични и хибридни погон сведочи и статистика која каже да тренутно у земљама Европе 22 одсто свих новопродатих аутомобила у себи имају неку врсту погона на батерије.
- Међутим, криза која је погодила ауто-индустрију свакако ће утицати и тражити да се ови циљеви сагледају и ревидирају у наредном периоду - наводи Александра Ђурђевић.
Поједини аутомобили са унутрашњим сагоревањем нестају из производње. Произвођачи су спремни да пређу на нове технологије, али још увек недостаје инфраструктура, објашњава новоизабрана председница Српске асоцијације увозника аутомобила и делова.
- У нашој земљи имамо добар модел субвенција којима држава подстиче куповину електричних и хибридних аутомобила, али још увек недостаје инфраструктура - каже Ђурђевићева.
Недостатак чипова
Актуелна криза изазвана пандемијом посебно је видљива због недостатка микрочипова који се налазе у разним електричним уређајима.
- Имали смо прекид у производњи, а многи су и отказивали поруџбине, ту је и проблем транспорта посебно из Кине. Широм света имамо салоне аутомобила без изложених аутомобила. Због мањка возила аутомобили су поскупели и вероватно ће бити потребно и до две године да се тржиште стабилизује - истиче председница Српске асоцијације увозника аутомобила и делова.
Када је реч о продаји нових возила, путнички програм је пао за девет одсто, али је зато продаја комерцијалних возила порасла за око 10 одсто.
Половна возила су скупа
Половна возила су такође поскупела, али увоз није стао.
- Проблем је што су возила која се код нас увозе углавном стара преко 10 година и забрањена за коришћење у земљама из којих долазе -наводи она.
- Очекујемо благу стабилизацију, а од произвођача до произвођача зависи колико су се снашли и имали добру стратегију. Нису само микрочипови проблем, већ и други делови. Произвођачи који се најпре снађу најбоље ће и проћи на тржишту - поручује Ђурђевићева.
Црне кутије и у аутомобилима
- Нећемо имати класичан аудио-запис као у авионима. Напредни безбедносни системи, њих 15, већ постоје, а црна кутија ће прикупљати и форматирати односно обрађивати те податке. Они ће пре свега служити за додатна унапређења безбедности возила од стране произвођача, а приликом несрећа податке ће моћи да користи и полиција, али је даља употреба од стране рецимо осигуравајућих кућа за сада оспорена, рекла је председница Српске асоцијације увозника аутомобила и делова Александра Ђурђевић.
Црне кутије ће користити већ постојеће системе у аутомобилима и неће много поскупети цену возила, можда за сто евра, рекла је Ђурђевићева.
(РТС)
За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".