Извор:Фото: Профимедиа, Танјуг/Д. Голл

ПРОМЕНА ГУМА: Ево због чега се мењају пнеуматици

Извор: Нпортал

11.10.2022.

18:48

ОД 1. Новембра је обавезно да на возилу буду замењени летњи пнеуматици зимским.

Које су разлике између ове две врсте пнеуматика?

Структура

Зимски пнеуматици имају већи садржај природне гуме која их чини гипким током зиме, док летњи пнеуматици постају тврди на ниским температурама. Зимски пнеуматици се управо на овим ниским температурама показују као они са бољим перформансама.

BloombergAdria.com

 

Меканија гума значи способност за лакше обликовање према површини пута, што побољшава пријањање и управљање возилом.

Газећи слој

Зимски пнеуматици имају значајно другачију ''шару'', односно газећи слој. Имају хиљаде малих зареза који се користе за избацивање воде и спречавање аквапланинга. Ови жлебови се заривају у снег, бљузгавицу и лед и тако пружају најбоље могуће пријањање на пут.

BloombergAdria.com

 

Шара је такође дубља. Представља шупљину за снег. На снег најбоље пријања управо снег, те компактиран снег помаже ефекту пријањања. Летњи пнеуматици са друге стране имају једноставне шаре и остављају већи траг на путу што је безбедније у топлијим месецима и када је коловоз сув.

Аквапланинг

Појава која се догађа када возило својом тежином не може да истисне течност са пута и на тај начин се издиже унутар ње и точак губи контакт са површином пута. Гуме на мокрим и водом прекривеним подлогама имају за циљ да избаце кроз канале воду. Без њих би танак слој воде остао између гуме и подлоге. https://www.youtube.com/watch?v=kRlNC6ZTn3g

До ове појаве долази из три разлога - брзине возила, дубине воде и дубине шаре. Тако да је кључно пре наслаге воде успорити возило и спорије прећи преко.

Уколико дође до аквапланинга, јако је битно да возач не користи кочницу нити да мења правац кретања. Кочницом се зауставља и точак који нема додира са подлогом па и нема могућност да избаци воду.

Како препознати зимски пнеуматик

Зимски пнеуматици су обично означени или снежном пахуљицом или знаком М+С. Иако је устаљено мишљење да је ово једнако, није. М+С пнеуматик је дизајниран за блато и снег, док пнеуматик са снежном пахуљицом пружа бољу контролу на леду.

BloombergAdria.com

 

Он се налази само и искључиво на зимским пнеуматицима, док се М+С ознака налази на зимским пнеуматицима, али и пнеуматицима за све сезоне.

Дубина газећег слоја

Према Правилнику о подели моторних и прикључних возила и техничким условима за возила у саобраћају на путевима, минимална дозвољена дубина шаре на зимском пнеуматику је 4мм, уколико је нижа - пнеуматици се морају заменити. За летње пнеуматике је дубина шаре 1,6мм или 2мм, зависно од масе.

BloombergAdria.com

 

Казне

Уколико не замените пнеуматике, односно користите летње за зимску сезону, следе новчане казне. Казна за физичко лице износи 10.000 до 20.000 динара, док је за предузетнике од 50.000 до 200.000, а за правна лица од 100.000 до 800.000 динара.

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".