ВОЗАЧИ, ПАЖЊА! Ако ово не урадите на време, казне су папрене
24.10.2021.
07:55
ОД 1. НОВЕМБРА креће провера возила у саобраћају, односно пнеуматика на аутомобилима.
Како се ближи 1. новембар термини код вулканизера су попуњени, а сервиси раде пуном паром. Велика тражња у овом периоду је очекивана с обзиром да у новембру креће провера возила и пнеуматика на истим.
Од новембра до априла су возачи у обавези да на колима имају све четири зимске гуме уколико је на коловозу снег, лед или поледица.
Цена неодговорног понашања
Првенствено, разлика између летњих и зимских гума може бити драгоцена, поготово у условима ниских температура и влажности коловоза. Пнеуматици прављени за зимско време такође много боље приањају када на путу има леда, односно снега. Важно је истаћи и да је време кочења краће са зимским гумама него са ''универзалним'', а поготово са летњим.
Што се тиче казни, неодговорно понашање може коштати грађане од 10 до 20 хиљада динара. Предузетници плаћају знатно веће казне, те се оне крећу од 50 до 200 хиљада динара. Фирме које не испоштују овај пропис, казне ће плаћати од 100 до 800 хиљада динара.
''Универзалне гуме'', односно пнеуматици који се могу користити и за летњи и за зимски период, су дозвољене, међутим вулканизери саветују коришћење зимских гума због бољих перформанси.
''Половњаци'', јефтинија опција
У Београдским сервисима је замена једног пнеуматика у ценовном рангу од 500 до 1500 динара, а у унутрашњости је ова цифра нижа. Нови пнеуматици, зависно од величине се крећу од 2000 до 6000 динара, међутим постоје и знатно скупље опције, зависно од произвођача, па су се прошле године корисници често определили за половне пнеуматике.
Ове године је потражња за половним пнеуматицима мања, док су нове гуме и даље најбезбеднија опција. Половни пнеуматици су коришћени, стари и често умеју да буду крти, те губе својства која нове гуме јако дуго задржавају.
Када је најбоље заменити пнеуматике?
Гуме је најбоље мењати на четири године, саветују вулканизери.
''Многи тај период пролонгирају, па не промене гуме по шест-седам година. Колико је то опасно, не морам ни да вам кажем. Верујте, недавно сам се скоро па извикао на муштерију која је дошла због неких проблема с мењачем, кад сам видео да вози аутомобил на којем су гуме потпуно ''ћелаве''. Притом, кола му коштају 25.000 евра, а неће да издвоји 300 евра'', каже београдски вулканизер за Ало.
Пнеуматици од стајања губе својства и постају крте, те се брже ''троше'', постају несигурније и доводе возаче у ситуације које се лако могу избећи. Што се тиче ''шаре'' на пнеуматицима, законски минимум је 1,6 милиметара на летњим, односно 4 милиметара на зимским гумама, те је битно пратити дубину ''шаре'' и уколико она падне испод законског минимума, потребно је заменити пнеуматик што пре.
Сваки пнеуматик има стандардизоване вертикалне црте (TWI) која се налази између канала на површини гуме. Када се црта споји са каналом, гума се сматра истрошеном.