Извор:Фото: Јутјуб принтскрин/Top Trailers Plus

ТОМИЋ ЈЕ СПАЈДЕРМЕН ИЗ ПАРИЗА: Извео највећу крађу уметнина

Извор: Нпортал

30.10.2023.

13:34

Вјеран Томић, познатији као Спајдермен из Париза, је крао од богаташа у овом граду, а онда је прешао и на музеје.

Вјеран Томић је извео највећу уметничку пљачку у историји Француске 2010. године, када је украо пет слика из Музеја "д'Арт Модерне" у Паризу без укључивања аларма. Сада је открио Нетфликсу у новом документарцу како је то урадио - али где је он сада? Вјеран Томиц́ је затворен у "Центру де Детентион де Вал-де-Реуил", северозападно од Париза. Он је ухапшен и признао је да је извршио пљачку 2011. - годину дана након провале - али је осуђен тек у фебруару 2017. и сада служи казну од осам година затвора.

Томић и двојица саучесника су такође кажњени са 104 милиона евра због пет слика узетих из Музеја д'Арт Модерне у Паризу 2010. Вјеран Томић је 2010. провалио у париски Музеј модерне уметности и украо пет слика: Пасторал Анрија Матиса, Жена са лепезом Модиљанија, Голуб са зеленим грашком Пабла Пикаса, Маслиново дрво код Естакуеа Жоржа Брака и Мртва природа са свећњаком Фернана Лежеа.

Током неколико посета музеју пре пљачке, Томић је успео да намести провалу тако што је дискретно попрскао држаче прозора киселином како би касније могли да се лако демонтирају. Затим је у раним сатима 20. маја 2010. скинуо стакло са прозора, пресекао катанац и ланац од металне решетке иза њега и ушао у музеј.

BloombergAdria.com

 

Он је тада био искусан провалник и годинама је крао од богатих Парижана. Своју прву пљачку извео је када је имао 10 година, тако што се попео кроз прозор библиотеке и украо две књиге од којих је свака наводно стара неколико стотина година. Његова животна прича је више него занимљива. Рођен у Паризу, али пореклом са наших простора, због болести мајке и насилног оца, одгајали су га као дечака тетка и ујак у Мостару. Дане је проводио око Неретве, пењући се и скачући у хладну реку.

У Париз се вратио као једанаестогодишњак и то му се никако није допало. Родитељи су му били странци, због чега је почео да бежи из родитељског дома и да лута. Касније је открио да је његов повратак у Париз био почетак његове лоповске каријере: 'Да ме нису отргли из Босне, водио бих миран, другачији живот.' У писму за The New Yorker, Томић је о својим раним криминалним авантурама рекао: "Било је интуитивно. Нико ме никада ништа није научио".

BloombergAdria.com

 

Када је одрастао, Томић и његови пријатељи почели су да се скривају у старом магацину и издржавали су се крађом стаклених предмета из локалне фабрике, а затим их продавали на бувљој пијаци код Порт де Монтреја. На крају је Томић почео да пљачка станове у богатијим насељима. Његове вештине пењања наставиле су да се побољшавају и до 16. године успео је да се попне на фасаду вишеспратнице.

Зашто је Вјеран Томћ упао у париски Музеј модерне уметности?

Вјеран Томић је провалио у музеј у Паризу да би украо слику Фернана Лежеа за човека са којим је пословао, званог Жан Мишел Корвез. Томић је раније успоставио пословну везу са Корвезом, коме је продавао накит и другу кријумчарену робу коју је украо.

Корвез му је дао листу уметника које су фаворизовали његови клијенти, а после Томићеве прве посете Музеју модерне уметности, подсетио га је да би волео да има Лежеову слику – од којих је једна, Мртва природа са свећњаком. Томић је полицајцима тада рекао да је само желео да узме слику Фернана Лежеа, али након што се аларм није укључио када је ушао у музеј, одлучио је да узме и остале четири.

Како је ухваћен Вјеран Томић?

Вјерана Томића полиција је ухапсила након анонимне дојаве, након чега су почели да прате његов телефон. Он је тада већ имао 14 пресуда за крађе накита и уметничких дела. Корвез је такође ухапшен, а њему и Томићу суђено је заједно са још једним човеком по имену Јонатан Бирн, 40-годишњи часовничар, који је осуђен за примање украдене робе.

Зашто Вјерана Томића зову 'Спајдермен из Париза'?

На суђењу, новинари су Вјерана Томића почели да називају Спајдерменом, надимак који је стекао због пењања у паркур стилу којим се пењао у станове богатих становника Париза и начина на који је бежао од полиције на крововима.

(Мондо)