НАЈВЕЋА ПРЕТЊА ГРЧКОМ ТУРИЗМУ ИКАДА "Затварају се у собе..."
23.08.2024.
10:50
ТРЕНДОВИ су јасни као дан, а о свему пише и угледни "Financial Times".
Готово трећина ексклузивног одмаралишта "Rodos Princess", на острву Родос у Егејском мору, укључујући кухињу, ресторан и балкон с рецепцијом, уништена је у десетодневном пожару који је овога лета похарао Грчку. Оближњи хотел је, пак, потпуно изгорео, пише "Financial Times".
Због растућих ризика од шумских пожара, суша и топлотних таласа, европска туристичка индустрија је у проблемима, констатује британски лист. Питање на које челни људи траже одговор јесте: како се прилагодити климатским променама и како даље инвестирати.
- Знамо да су климатске промене егзистенцијална претња туризму - рекла је Теодора Маринска, главна оперативна директорика Европске комисије за путовања, непрофитне организације која промовише туризам широм континента. - А знамо да временски услови играју кључну улогу када људи бирају своје одредиште.
Агенција луксузних хотела "Little Emperors" са седиштем у Уједињеном Краљевству искусила је како се ствари мијењају на властитој кожи. Резервације за Грчку, које су иначе расле 20 одсто годишње, пале су седам одсто у јулу и августу у поређењу с прошлом годином. Истовремено, потражња за одмором на енглеском селу порасле су 17 одсто, а путовања у Норвешку и Шведску за 23 одсто.
Ове године у јулу и Јадран је посетило 155 хиљада гостију мање него лани.
- Традиционална туристичка европска одредишта све су мање привлачна туристима, понајпре због топлотних таласа. Овако високе цене за смештај на Медитерану су, с обзиром на велике врућине, постале нелогичне - рекла је извршна директорка "Little Emperors", Ребека Масри.
У мањим ресторанима и сувенирницама на Родосу, окруженим пољима са спаљеним маслинама и грмљем, расположење је још тмурније.
- Врућина је сваке године све гора, а туристи који одседају у "all inlusive" хотелима у близини и све се више закључавају у собе јер је превруће за ходање - рекао је Нектариос Петхакас, чија породица поседује рибљи ресторан Ил Понте у Киотарију.
Једна власница оближњег дућана на плажи, за "Financial Times" процењује да је број посетитеља ове године упола мањи него 2023.
Велики ће се спасити
Већи оператери и ланци имају више флексибилности за прилагођавање — али и даље постоје ризици и трошкови.
Неки су већ продужили сезону. Надају се да ће гости у Грчку све више долазити на јесен.
Из "Little Emperors" откривају и како су резервације за Грчку у септембру и октобру порасле за 31 одсто. Слично је и за јужну Француску и Италију.
"Hotwlplan" британски оператер који посједује велике туристичке компаније, још пре десет година повукао се из нижих алпских скијалишта. Тамо где је прво нестало снега.
Ипак, Џон Мансел, генерални директор "Inghamsa", процењује да ће проћи око 20 година пре него што климатске промене буду имале драматичан учинак на индустрију.
Управо су представници великих туристичких комплекса највише оптимистични око будућности летовања на Медитерану.
Након обнове, вредне 10 милиона долара, за туристе једини подсетник на недавне катастрофе на Родосу су изгорела стабла.
Грчки пожари доспели су на насловнице свих светских медија, а ипак је Родос Принцесс "резервисан до краја сезоне", рекла је Андријана Хатзилазароу, директорка маркетинга и чланица управе "H Hotels Collection", власница одмаралишта с почетка текста, оног које је изгорело у пожару.
Хатзилазароу је рекла да размишљају да продуже сезону од почетка новембра до децембра — ако ће се то финансијски исплатити. Но, продужена сезона значи запошљавање особља на дуже време, а такође зависи и од распореда летова, који су изван сезоне знатно ређи.
"H Hotels Collection" је спровео и низ мера за спречавање топлотног удара, укључујући слање порука упозорења гостима на њихове телефоне када температура порасте изнад 40 степени. О одштетном захтеву за осигурање од пожара још увек преговарају.
"Tui", највећа европска туристичка групација, проширила је своју целогодишњу понуду у турској Анталији те је такође повећала капацитете за зимску сезону.
Извршни директор Себастијан Ебел рекао је за "Financial Times" да компанија такође бележи "снажан раст" у северној Европи, иако та регија чини само један одсто пословања групе.
Ипак, сматра како је мало веројатно да ће топлотни таласи угрозити масовни летњи туризам на Медитерану, тврдећи да "инфлација трошкова или ограничења капацитета имају далеко већи утицај на то где купци иду", а многи такође зависе од времена школских празника.
Ни Андријана Хатзилазароу, као представница другог великог играча, није превише забринута.
- Климатске промене ће вероватно учинити лета још топлијима. Али људи који живе на хладнијим местима увек ће изабрати плаже на Медитерану - закључила је.
(Јутарњи)