Od 1. novembra, na vašem automobilu treba da imate zimske gume, pa sve do 1. aprila, kako je to propisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja. Tolerancija postoji ukoliko nema zadržanog snega i leda na kolovozu. Ali, da li da ih stavljate već sada s obzirom na to da su pred nama još neko vreme visoke temperature za ovo doba godine, koliko košta zamena, ali i kupovina novih guma, zašto je bezbedno zimi voziti sa zimskim gumama čak iako nema snega... Sve detaljno u nastavku teksta.
Po Zakonu, u obavezi ste da imate sve četiri zimske gume sa oznakom M+S (MS, M-S ili M&S) u periodu od 1. novembra do 1. aprila, a pri tome šara na gumama ne sme da ima dubinu manju od 4 milimetra.
Od 1. novembra važi i zakonska odredba koja se tiče posedovanja zimske opreme, a u nju, sem odgovarajućih guma, spadaju i lanci za sneg koje koristite na delovima puta gde je znakom jasno obeležena njihova upotreba po snegu.
Važno je i kakva je temperatura, a ne samo da li ima snega
Inače, kada govorimo o zimskim gumama, zakon ne nalaže kao obavezu da ih koristimo ukoliko na putu nema snega, leda ili poledice i kaznu nećete platiti. To znači da vozači u periodu od 1. novembra do 1. aprila mogu da voze i na letnjim gumama ako su putevi suvi. Ipak, savetuje se da je najbolje da tokom čitavog navedenog perioda na vozilu imate adekvatne gume i za to postoje razlozi.
Sneg, led i poledica nisu jedini razlozi zašto biste letnje gume na svom automobilu zamenili zimskim. Bitna je i temperatura vazduha, a stručnjaci se uglavnom slažu u tome da je 7 stepeni Celzijusa temperatura koja bi trebalo da posluži kao odrednica kada treba menjati gume.
Pročitajte još
Zima može da bude i suva, bez mnogo padavina, ali sa dosta ledenih dana, kada se temperatura uopšte ne penje iznad nule. U takvim okolnostima, iako zakonodavac ne insistira, bilo bi razumno voziti se na zimskim pneumaticima.
Zašto letnje ne treba imati zimi: Sve detaljno
Naime, kako objašnjavaju saobraćajni stručnjaci, osim što ima drugačije šare na gaznoj površini, zimska guma se od letnje razlikuje i po tome što je izrađena od drugačije smeše. Razlog je da se na niskim temperaturama ne bi previše stvrdnula i kako bi pružila bolje prijanjanje za asfalt. Tada je kraći zaustavni put prilikom kočenja, kao i bolje ponašanje vozila prilikom nagle promene pravca i u krivinama.
Agencija za bezbednost saobraćaja navodi da su zimski pneumatici preporučljivi i kada su kolovozi suvi, ako su temperature niže od sedam stepeni.
Međutim, mnogi se sada sa razlogom pitaju da li da stavljamo zimske gume sada, kada su temperature od oko 20 stepeni. Temperature vazduha će u Beogradu i narednih dana biti oko tog podeoka kada su u pitanju maksimalne dnevne, jutarnje će biti između 9 i 14...
Ali, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, napominje da - "temperatura kolovoza može da bude znatno niža od spoljne".
Evo zašto zimi svakako treba ima zimske gume. "Na temperaturama nižim od 7 stepeni Celzijusovih, letnje gume gube svoju najvažniju karakteristiku – dobro prijanjanje. NJihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od uobičajenog traga koji ostavljaju zimski pneumatici" – upozoravaju u Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Kako objašnjavaju saobraćajni eksperti, čak i pri brzini od samo 30 km/h po snegu zaustavićete se nekoliko metara dalje sa letnjim nego sa zimskim gumama pri iznenadnom kočenju, na primer, kada vam na kolovoz “izleti” pešak. Kako su pokazali testovi takvog kočenja na ledu, sa letnjim gumama, pri brzini od 30km/h, zaustavni put kočenja iznosi 68 metara, dok je sa zimskim gumama 57 metara, što nije nimalo zanemarljiva razlika.
Prema analizi sajta internet-prodaja-guma.com osam je najbitnijih razloga zbog čega je važno imati zimske gume na vozilu, pa ih prenosimo u celini.
Od kraćeg kočionog puta do izbegavanje kazne
Kraći kočioni put po snegu
Prvenstveno zbog dubine i oblika šare, ali i smeše od koje je napravljena, zimska guma mnogo bolje koči po snegu. Nebrojeni testovi potvrdili su da razlika u odnosu na letnje gume može da bude zaista drastična.
Kraći kočioni put po suvom asfaltu
Dok su dubina i oblik šare važniji za ponašanje po snegu i ledu, smeša od koje je zimska guma napravljena „glavna“ je kada su u pitanju njene karakteristike po suvom asfaltu. Letnje gume su izrađene od mešavine koja se odlično ponaša pri visokim temperaturama, ali se zato zimi stvrdnu i veoma loše koče i skreću čak i na apsolutno suvom asfaltu pri niskim temperaturama. Zimske gume su napravljene od mekše smeše, koja zadržava dobre karakteristike i kada temperatura ode ispod nule.
Gubitak kontrole
Pogon na svim točkovima i ESP (sistem za kontrolu stabilnosti) od slabe su pomoći ako odlučite da sa letnjim gumama vozite u zimskim uslovima, a to posebno važi za vlasnike atraktivnih džipova, SUV-ova i krosovera sa širokim niskoprofilnim gumama. Naime, ako guma nema dobar kontakt sa podlogom, najsofisticiraniji sistem za kontrolu stabilnosti ili pogon na svim točkovima ne mogu mnogo da pomognu.
Zaglavljivanje u snegu
Pao je sneg, a vi vozite na letnjim gumama. Dok ste na očišćenom i solju i rizlom posutom putu, sve je lako. Ali, ako ste se zatekli na delu puta ili ulice koja je neočišćena, ili pokušate da se parkirate na neočišćeno parking mesto, sledi agonija jer se točkovi jednostavno vrte u “prazno”. A tek kada izađete iz naselja - bezgraničan je broj scenarija u kojima zbog letnjih guma možete da se zaglavite u nekoj nedođiji, dok bi sa sa zimskim gumama u istoj situaciji nastavili put bez problema.
Lakše kretanje iz mesta u teškim uslovima
Zahvaljujući obliku i dubini šare, kao i odgovarajućoj smeši od koje su napravljene, sa zimskim gumama auto će mnogo lakše kretati iz mesta po snegu i ledu, naročito ako je reč o uzbrdici. Letnje gume su neuporedivo sklonije proklizavanju pri kretanju iz mesta, a od velike pomoći neće biti ni ASR ili TCS sistemi koji služe da spreče proklizavanje pogonskih točkova. Oni će „gušiti“ motor ili naizmenično kočiti točkove koji proklizavaju kako bi obezbedili pokretanje iz mesta, ali će se na ravnom poprilično namučiti, dok će se na uzbrdici pokrivenoj snegom ponašati tako da će vozač pomisliti da se auto pokvario.
Pošto će automobil sa zimskim gumama bolje kočiti i po snegu i po suvom asfaltu, mnogo je manja šansa da ćete udariti drugi automobil ili pešaka. Ponekad, ako uspete da se zaustavite samo pola metra ranije, to za pešaka može da znači razliku između života i smrti. Što se tiče udaranja drugih vozila, noviji automobili su tako napravljeni da šteta može da bude ogromna čak i pri blagom udesu pri maloj brzini.
Koliko košta montaža
Cena montaže zimskih guma, kao i prilikom kupovine, opet zavisi od svih aspekata veličine gume, uključujući i to da li su felne čelične ili aluminijumske. U beogradskim servisima najčešće cene su od 750 do 1.500 dinara po točku, dok u unutrašnjosti Srbije vulkanizeri ovaj posao rade u intervalu od 2.400 za sve četiri male, do 4.200 dinara za sve četiri velike gume.
Koliko košta "hotel za gume"
Kada ste konačno kupili i namontirali zimske pneumatike, možda vas očekuje još jedan trošak, u slučaju da nemate dovoljno sopstvenog prostora za deponovanje skinutih letnjih guma. Tu su, u tom slučaju, sve popularniji “hoteli za gume”, koji predstavljaju zaštićen prostor koji omogućava bezbedno skladištenje, čuvanje i profesionalno održavanje vansezonskih guma i komplet točkova. Cena te usluge, sudeći po internet objavama, najčešće se kreće od 100 do 150 dinara sa uračunatim PDV-om mesečno za jednu gumu, odnosno od 150 do 180 dinara sa PDV-om, ukoliko “hotelu” morate da poverite ceo točak.
A kolike su kazne
Ako, pak, sve ove troškove jednostavno izbegnete i u periodu od 1. novembra do 1. aprila se na ulici ili putu nađete u automobilu sa letnjim gumama, a kolovoz kojim se krećete nije suv, može vas očekivati kazna od 10.000 do 20.000 dinara, ako ste odgovorno lice kazna je od 6.000 do 50.000 dinara, dok je kazna za pravno lice u rasponu od 60.000 do čak 800.000 dinara!
(Blic)