Izvor:Foto: D. Dozet
Jedan od 6 vozača priznaje da bi danas pao na vozačkom
26.11.2025.
21:57
ISTRAŽIVANJE nedavno sprovedeno u Velikoj Britaniji ukazuje na zabrinjavajuću činjenicu da bi značajan broj vozača verovatno ostao bez vozačke dozvole kada bi danas morali ponovno da pristupe polaganju ispita.
Prema dobijenim podacima, svaki šesti vozač smatra da ne bi zadovoljio današnje kriterijume, prvenstveno zbog usvojenih loših navika, prisutne nervoze ili poteškoća sa pravilnim bočnim parkiranjem.
Studija sprovedena na 2.000 učesnika pokazala je da čak tri od deset vozača nisu sigurni u značenje novih saobraćajnih znakova i propisa, uključujući i one koji se odnose na zdravstvene uslove povezane sa vidom. Kako navodi Ekspres, stvarni nivo sigurnosti na putevima možda je ozbiljnija nego što se dosad pretpostavljalo.
Iskustvo ne može da nadomesti oštrinu vida
Brojni učesnici u saobraćaju upravljaju vozilima uprkos oštećenju vida ili bez propisanih korekcijskih pomagala. Iako svaki deseti vozač priznaje da izbegava vožnju u određenim uslovima zbog zabrinutosti za vlastiti vid, četvrtina ispitanika sa nesavršenim vidom tvrdi da njihovo dugogodišnje vozačko iskustvo kompenzuje taj fizički nedostatak.
BloombergAdria.com
Stručnjaci upozoravaju da je takav stav vrlo opasan. Dr Nigel Best ističe: "Postoje situacije u kojima ne bi trebalo da se nalazite ako ste zabrinuti za svoj vid, a upravljanje vozilom svakako je jedna od njih. To je od posebne važnosti u ovom delu godine kada su uslovi na putevima često otežani zbog kiše i smanjene vidljivosti."
Best je dodao kako nivo opreza mora da bude maksimalan, ne samo zbog drugih motornih vozila, već i zbog pešaka, biciklista i životinja koje se mogu iznenada pojaviti na kolovozu.
Najčešći problemi sa percepcijom u saobraćaju
Istraživanje je identifikovalo konkretne probleme sa kojima se vozači suočavaju:
- Oštećenja puta: Rupe na putu ili promene u strukturi asfalta nalaze se na vrhu popisa elemenata koje vozači najteže uočavaju.
- Biciklisti i saobraćajna signalizacija: Čak 19 posto vozača priznalo je da nisu primetili bicikliste u mrtvom uglu ili u uslovima slabijeg osvetljenja, dok 11 posto ima poteškoća sa razaznavanjem oznaka traka na kolovozu.
- Vremenski uslovi: Petina vozača navodi da imaju znatne poteškoće sa vidljivošću tokom kišnih perioda.
U situacijama smanjene vidljivosti, 41 posto vozača jednostavno smanji brzinu nadajući se pozitivnom ishodu, dok 35 posto njih u potpunosti izbegava noćnu vožnju.
Ignorisanje propisa uprkos sigurnosnom riziku
Zabrinjava podatak da trećina vozača smatra kako se problem lošeg vida ne tretira sa dovoljnom ozbiljnošću u kontekstu sigurnosti saobraćaja. Sledstveno tome, 53 posto ispitanika smatra da bi provera vida trebalo da postane obavezan deo procesa obnove vozačke dozvole.
BloombergAdria.com
Međutim, praksa ukazuje na drugačije stanje. Od 56 posto vozača koji su zakonski obavezni da nose naočale ili kontaktna sočiva tokom vožnje, njih čak 28 posto priznaje da upravljaju vozilom bez njih.
Prema anketi koju je sproveo OnePoll, razlozi za ovakvo neodgovorno ponašanje variraju:
- Zaboravnost
- Vožnja na kratkim relacijama
- Osećaj nelagode pri nošenju pomagala
Dr Best naglašava važnost doslednog korištenja propisanih pomagala: "Ako su vam za vožnju potrebne dioptrijske naočare ili sočiva, nužno ih je uvek nositi, neozavisno od dužine putovanja. Statistike pokazuju da se većina saobraćajnih nesreća događa u blizini doma vozača, s obzirom na to da je reč o području kojim se najčešće kreću. Stoga, čak i na relacijama od svega nekoliko kilometara, dužni ste da preduzmete sve mere kako biste zaštitili sebe i ostale učesnike u saobraćaju."
Redovni oftalmološki pregledi i strogo poštovanje saobraćajnih propisa ključni su preduslovi za sigurnost svih učesnika u saobraćaju.