NAJGORA LAMPICA U AUTU: Nipošto je ne smete ignorisati
31.07.2023.
11:40
PALI se, odnosno ostane upaljena, nakon startovanja motora kada neki od senzora sastava automobila detektuje nepravilnost u radu automobila.
Baš ste izgurali ceo mesec bez nenadanih troškova i iščekujete platu, a onda se na instrument tabli vašeg automobila upali ona – "kontrolna lampica motora" odnosno "lampica za upozorenje na motor/emisije" ili na engleskom "check engine".
Jedna od najuopštenijih signalnih lampica upozorenja na instrument tabli automobila koja označava da nešto nije u redu sa vašim automobilom od koje zaziru svi vozači jest "check engine", odnosno u prevodu "proverite motor". To je ona žuta lampica u obliku bloka motora koja se pali sa drugim lampicama kada date kontakt okretanjem ključa, a morala bi da se ugasi s drugim lampicama kada se motor pokrene.
Ona se pali odnosno ostane upaljena posle startovanja motora kada neki od senzora sistema automobila detektuje nepravilnost u radu automobila. Dobra je vest da to ne mora da bude nikakav ozbiljan kvar, ali paljenje lampice "check engine" nipošto ne treba ignorisati.
Ako ona ostane upaljena posle startovanja motora prvo probajte da ugasite i ponovno upalite motor, nakon što ste se isključili iz saobraćaja, pa ako se posle restartovanja motora lampica ugasi verovatno je reč o trenutnoj ili jednokratnoj grešci, otkrivenoj zahvaljujući senzorima. Ako je u pitanju zanemariva greška i lampica se više ne upali, najverovatnije je sve u redu sa vozilom.
Ako se lampica ne gasi ili se takva situacija ponavlja posle višestrukog paljenja motora, odnosno signalna lampica svetli duže vreme i ne gasi se prilikom ponovnog pokretanja motora, najbolje je posetiti mehaničara i proveriti razlog njenog paljenja.
Vožnja s upaljenom lampicom "check engine" na duže vreme nikako nije preporučljiva, bez obzira na to što ne osećate nikakvu razliku u radu motora i snazi automobila. Ako pak osetite da automobil ostaje bez snage ili je motor prešao u "safe mode" (siguran način rada) i ne može postići veći broj okretaja i normalno ubrzavati, bez odlaganja se odvezite do mehaničara.
Mehaničar će pomoću dijagnostičke opreme locirati mesto kvara i detektovati razlog kvara. Razlog paljenje lampice "check engine" može da znači probleme sa mnogim delovima motora i usisnog kao i izduvnog sistema automobila. Kvar lambda sonde, greška sistema za ubrizgavanje, oštećenje DPF filtera ili katalizatora, merenje određenih temperatura i pritisaka, kvar EGR ventila samo su neke od mogućih grešaka na koje ukazuje ta lampica. Takođe, može se raditi o kvaru senzora, niskom naponu električnih instalacija, oksidiranim spojevima, vlazi u instalacijama...
Lampicu "check engine" koja je deo sistema za samodijagnostiku automobila imaju svi današnji automobili. Sistem koji se sastoji od brojnih senzora koji nadziru pogonski sistem i šalju informacije centralnom računaru automobila. Bilo kakvo odstupanje može da bude razlog paljenja lampice za proveru motora na nadzornoj ploči vozila.
Važno je napomenuti da prilikom kupovine polovnog automobila obvezno proverite radi li lampica za proveru motora. Okretanjem ključa u početni položaj, na nadzornoj tabli bi trebalo da zasvetle sve kontrolne lampice. Ako se lampica "check engine" uopšte ne pali nešto nije u redu. To može da znači da je prethodni vlasnik vozila, odnosno njegov mehaničar, zbog nemogućnosti uklanjanja greške, jednostavno isključio lampicu, ali nije rešio problem. Dakako, treba da vas zabrine i ako lampica ostane upaljena i posle pokretanja motora.
(Jutarnji)