Извор:Фото: Профимедиа
КИНЕЗИ ПРАВЕ ЧУДО: "Увозе" море у срце државе!Краће за 560км
28.05.2025.
12:46
КИНА гради гигантски канал дуг 134 километра. Преусмерава реке, користи бетоне отпорне 100 година, а све је део глобалне стратегије.
Кина се већ одавно окренула мегаграђевинским пројектима. Неки од најважнијих инфраструктурних подухвата последњих година управо су у Кини. За разлику од надметања у висину коју воде Саудијска Арабија и Уједињени Арапски Емирати, кинески пројекти имају за циљ повезивање територије – огромним мостовима или готово немогућим тунелима. У ту амбицију уклапају се и канали попут оног у Пинглуу, који има задатак да повеже унутрашњост са морем.
BloombergAdria.com
Све је то део шире кинеске стратегије за доминацију на светском тржишту.
Канал Пинглу
Након вишегодишњег планирања, радови на овом каналу у кинеској регији Гуангси започели су 2023. године. Он ће повезивати реку Ју у унутрашњости са Тонкинским заливом, који се налази у политички осетљивом и стратешки важном Јужнокинеском мору. Канал ће играти кључну улогу у транспорту робе јер ће скратити друмски пут за чак 560 километара.
Завршетак радова планиран је за децембар 2026. године, а процењени трошак износи око 9,3 милијарде евра. Све бројке везане за овај пројекат су импресивне. https://www.youtube.com/watch?v=KlgFZaefyeQ
Колосалан пројекат
Пинглу је први велики канал који се гради у Кини од оснивања Народне Републике. Попут Панамског канала – кључне тачке у светској трговини – или будућег Сене-Север, Пинглу представља право чудо хидротехничког инжењеринга. Канал ће бити дуг 134 километра, али његова важност лежи и у стратешкој улози за кинески извоз и увоз.
Предвиђено је да прима бродове до 5.000 тона носивости, дужине 90 метара, ширине 15,8 метара и газа од пет метара. Имаће две преводнице дужине 300 и ширине 34 метра које ће савладавати висинске разлике до 65 метара. Ове преводнице су пројектоване да раде брзо и ефикасно, како би се убрзао пролаз бродова.
Огромни радови у рекордном року
Од укупне дужине од 134 километра, само 6,5 км су потпуно нови канали – остало су прилагођене речне деонице. За потребе радова већ је премештено више од 50 милиона кубних метара материјала, а укупно ископавање биће веће од 339 милиона кубних метара – више него три пута запремина чувене бране Три клисуре.
Поред напредне технологије која се користи за изградњу преводница, употребљава се и специјални бетон отпоран на ерозију морске воде преко 100 година, како би се минимизирали трошкови одржавања. Ако све буде текло по плану и канал почне са радом 2026. године, од почетка озбиљног планирања до завршетка проћи ће свега седам година, а од почетка градње само три.
Контроверзе
Огромне количине земље које се померају, нарочито у близини река, изазивају забринутост за животну средину.
Радови се одвијају близу мангрова – осетљивих екосистема који би могли бити нарушени изградњом.
Стратешки значај за трговину
Иако су бродови од 5.000 тона знатно мањи од оних који пролазе Панамским или Суецким каналом (који превозе и до 65.000 тона), идеја је да они превозе робу из унутрашњости до морских лука, одакле би се даље слала широм света. Све то део је великог сна председника Сија Ђинпинга – иницијативе „Појас и пут“ (Нова Путосна свила).
BloombergAdria.com
Канал Пинглу игра важну улогу у том новом трговинском коридору јер повезује западну унутрашњост и југозапад Кине са међународним тржиштима, чиме Кина јача и диверсификује своје извозне и увозне правце ка Азији, Африци и посебно – Европи.
Очекивања
Поред јачања трговинске повезаности, Кина очекује и смањење трошкова транспорта. Превоз бродовима је знатно јефтинији од друмског, железничког и авионског, па се очекује годишња уштеда од око 725 милиона долара. Такође, пројекат би требало да ублажи саобраћајне гужве у индустријским регионима земље.
Осим транспорта, канал би могао допринети и бољој контроли водених ресурса за наводњавање, као и да послужи као заштита од поплава у околним подручјима.
И више од канала Пинглу
Иако су бројке о Пинглу каналу задивљујуће, он је само један део много шире кинеске геополитичке и трговинске слагалице. Кина има планове и за друге међународне коридоре, попут оног кроз превлаку Кра у Тајланду – који би заобишао мореуз Малака, још једну кључну тачку Нове Путосне свиле. Ту су и мањи унутрашњи канали.
На пример, канал Зхејианг–Јиангxи–Гуангдонг, Јингхан или Xианггуи – сви имају циљ да повежу унутрашње регионе и унапреде трговину, као и индустрије попут челичана, док уједно смањују загађење изазвано друмским превозом.
Све то део је амбициозне кинеске стратегије за јачање трговине унутар и ван региона, чиме Пекинг жели да учврсти своју позицију на глобалном тржишту и у међународној политици.
(Блиц) https://www.youtube.com/watch?v=8tbrHs6KFqc