Извор:Фото: Профимедиа
ТРЕСЕ ВАМ СЕ ВОЛАН? Ево да ли морате код механичара
21.08.2025.
20:29
МОДЕРНА возила дизајнирана су да буду „глатка за вожњу“, чак и на мање него савршеним путевима. Иако извесне вибрације током вожње могу да буду нормалне, ако вам се волан стално тресе, нешто није у реду.
Постоји много могућих узрока тресења волана. Кључ за дијагностиковање проблема је утврђивање када се тресење јавља – при малим, средњим или великим брзинама, или при кочењу, скретању или убрзавању.
Ако се исте вибрације јављају под истим околностима или се погоршавају, време је да своје возило одвезете код професионалца.
Гуме и точкови
Гуме и точкови морају бити балансирани како би се спречиле вибрације. Балансирање точкова је процес изједначавања комбиноване тежине склопа гуме и точка, омогућавајући им да се глатко окрећу при великим брзинама. Небалансирана гума значи да је један део гуме тежи од другог.
BloombergAdria.com
Ово узрокује да гума и точак вибрирају горе-доле или са стране на страну при одређеним брзинама. Ова вибрација обично путује кроз волан, узрокујући његово тресење. Необично хабање гума, оштећење точкова од удара, неравномерно истрошене гуме или чак закрпљена гума такође могу да изазову неравнотежу.
Балансирање гума и точкова обично решава овај проблем. Користећи софистицирани софтвер и сензоре, балансери идентификују тешка места на гуми. Тегови на точкове се додају насупрот тешког подручја како би се спречила неравнотежа, што елиминише вибрације.
Кочнице
Искривљен или оштећен кочиони диск или чељуст могу да изазову вибрације волана. Искривљен диск значи да дебљина диска варира по његовој површини. Како кочионе плочице клизе преко тањег дела ротора приликом заустављања, педала кочнице ће се померати горе-доле.
BloombergAdria.com
Дискови могу да се поправе, али ако су истрошени изнад спецификација произвођача, треба их заменити. Најбоље је заменити обе стране истовремено. Без обзира да ли сами поправљате кочнице или то ради механичар, уверите се да кочионе чељусти нису заглављене. Затегнуте чељусти узрокују оштећење дискова, што ће заузврат изазвати вибрације.
Вешање
Систем вешања који није у поравнању обично неће изазвати вибрације волана. Међутим, узроковаће абнормално хабање гума, што ће затим изазвати вибрације у волану. Лабаве компоненте вешања, истрошен лежај главчине точка или спој карданског вратила (кинетички) могу да изазову вибрације волана, обично при малим брзинама. Ове вибрације ће бити најприметније при скретању или паркирању, пише Јутарњи.хр
Други узроци
Катран са пута или пластична кеса обмотана око карданског вратила могу изазвати вибрације волана. Тегови са точкова такође могу да отпадну. Паметно је да вам дилер провери гуме, точкове, кочнице и вешање у препорученим интервалима одржавања како бисте избегли много веће проблеме у будућности.
Тресење волана је највероватније узроковано проблемом који ће се само погоршати. Без обзира да ли сами прегледате аутомобил или га одвезете код механичара, решите проблем са тресењем пре него што изазове даље проблеме са вашим аутомобилом.