Извор:Фото: Shutterstock

Возачи све чешће ИСКЉУЧУЈУ популарни систем у аутомобилима

Извор: Нпортал

27.08.2025.

13:11

СТАРТ-СТОП систем, технологија која аутоматски гаси мотор при заустављању возила на семафору или у саобраћајној гужви, представљен је као еколошко и економично решење. Произвођачи обећавају смањење потрошње горива од три до 10 процената, а у условима густог градског саобраћаја уштеде могу достићи и до 15 процената.

Гашење мотора док возило мирује такође смањује емисију штетних гасова, што је кључни аргумент у борби против загађења ваздуха у урбаним центрима. Међутим, иза ових импресивних бројки крије се друга страна приче која изазива озбиљну забринутост код власника возила.

Оптерећње

Главни разлог за скептицизам лежи у додатном оптерећењу које систем ставља на кључне компоненте аутомобила. Иако произвођачи тврде да су возила са старт-стоп технологијом опремљена ојачаним деловима, чињеница је да се стартер и батерија користе неупоредиво чешће него код возила без овог система. Уместо да се пали неколико пута дневно, мотор се пали десетине пута током само једне градске вожње.

То неминовно доводи до бржег хабања. Возила са овом технологијом захтевају посебне, знатно скупље батерије (АГМ или ЕФБ) и издржљивије анласере. Када дође време за замену, трошкови могу далеко премашити уштеду горива, претварајући еколошку меру у финансијски терет за власника.

BloombergAdria.com

 

Власници возила са турбопуњачима су посебно забринути. Стручњаци упозоравају да нагло гашење мотора након динамичније вожње прекида процес хлађења и подмазивања турбине, која ради на изузетно високим температурама. Овај термички шок може дугорочно проузроковати озбиљна и скупа оштећења.

Препоручује се да се након брзе вожње мотор остави да ради у празном ходу најмање минут како би се турбина охладила, што директно онемогућава старт-стоп систем. Управо зато многи возачи искључују систем из предострожности како би сачували једну од најскупљих компоненти модерних мотора.

Одлука зависи од возача

Одлука о коришћењу старт-стоп система у крајњој линији зависи од возача, али постоје ситуације у којима је његова деактивација готово обавезна. У „старт-стоп“ вожњи са веома кратким интервалима заустављања, систем чини више штете него користи јер је оптерећење компоненти максимално, а уштеда горива занемарљива.

Такође, при веома ниским спољним температурама или када је мотор под већим оптерећењем, као што је вуча приколице, паметније је поштедети батерију и стартер додатног оптерећења. Иако су произвођачи аутомобила уложили значајан труд у прилагођавање возила, одмеравање потенцијалних уштеда у односу на ризик скупих поправки наводи многе да притисну дугме означено са „А“ и преузму контролу над својим мотором, извештава Вечерњи лист.