Извор:Фото: Shutterstock

546 МИЛИЈАРДИ €: ЕУ гради највећи пројекат у историји

Извор: Нпортал

11.10.2025.

20:19

ПРЕМА плановима, путовање од Атине до Истанбула требало би да траје четири сата, док би се од Мадрида до Милана могло стићи за мање од шест сати.

Европа би требало да буде повезанија него икад у наредних 20 година. Наиме, Европска унија планира да изгради континенталну мрежу брзих железница која би требало да повеже све престонице и веће урбане центре.

Пројекат, назван Европска мрежа брзих железница, који промовише удружење ЦЕР (Заједница европских железничких и инфраструктурних компанија), ускоро би требало да добије званично одобрење Европске комисије. То је највећи инфраструктурни пројекат у историји ЕУ, вредан 546 милијарди евра, који има за циљ стварање бржег, зеленијег и отпорнијег европског транспортног система.

BloombergAdria.com

План предвиђа више од 49.400 километара нових и модернизованих пруга, на којима би возови саобраћали брзинама између 250 и 350 километара на сат. Нова мрежа ће покривати све главне градове, као и веће агломерације са више од 250.000 становника, попут Солуна, Љубљане, Кракова или Марсеја.

Алберто Мацола, извршни директор ЦЕР-а, нагласио је да је циљ пројекта да железница постане главни облик транспорта у Европи. Према проценама ЦЕР-а, 50 одсто путовања на велике удаљености у будућности ће се обављати брзим возовима, док ће 20 одсто њих и даље користити конвенционалне линије, наводи Јуроњуз.

BloombergAdria.com

"Брза железница као окосница европског зеленог транспорта"

Иако Европа деценијама улаже у железнице, Мацола упозорава да се континент суочава са озбиљним инфраструктурним недостацима. Пројекат брзих железница је уско повезан са циљевима Европског зеленог плана, који предвиђа смањење емисије гасова стаклене баште из транспорта за 90 одсто до 2050. године. Брза железница, као енергетски ефикасан и одржив облик транспорта, требало би да постане окосница европског зеленог транспорта.

BloombergAdria.com

Према плановима, путовање од Атине до Истанбула требало би да траје четири сата, док би се од Мадрида до Милана могло стићи за мање од шест сати. Ово би брзе возове учинило озбиљним конкурентом ваздушном саобраћају на краћим рутама, са много мањим угљеничним отиском.

(Јуроњуз, Тпортал) https://www.youtube.com/watch?v=tKxRVMuu0UY