Извор:Фото: Профимедиа

АУТО ВАМ ТРОШИ СВЕ ВИШЕ ГОРИВА? Како да откријете узрок

Извор: Нпортал

11.11.2025.

17:33

КАДА приметите да се потрошња горива нагло повећала, узрок може бити разноврстан, од начина вожње и временских услова до техничких проблема. Како открити прави разлог?

Најбоље је почети од онога што је лако проверити. Неправилно надуване гуме један су од најчешћих узрока веће потрошње горива. Ако су „премекане“, аутомобилу је потребно више енергије да се покрене, што директно значи већу потрошњу.

Осим тога, гуме са прениским притиском брже се хабају и више се загревају, што може довести до неуједначеног трошења и лошије стабилности. Решење је једноставно, редовно контролишите притисак у гумама док су хладне, а ако аутомобил не иде право када пустите волан, проверите и геометрију точкова.

Још један чест, али често занемарен узрок је запрљан филтер ваздуха. Када се запуши, мотор не добија довољно ваздуха, па смеша постаје пребогата, што доводи до веће потрошње горива. У екстремним случајевима потрошња може порасти и до 10%. Срећом, замена филтера ваздуха је једноставан и јефтин посао који се може урадити и без помоћи мајстора.

Вреди проверити и кочнице, ако запињу, могу озбиљно повећати потрошњу. Када точак није потпуно слободан, мотор мора да савлада додатни отпор. Ако приметите да је кочиони диск после краће вожње неуобичајено врућ, време је за сервис. У већини случајева довољно је очистити и подмазати вођице кочионих чељусти, без потребе за заменом скупих делова, преноси Јутарњи лист.

BloombergAdria.com

 

Ни моторно уље и расхладна течност нису занемарљиви фактори. Старије или погрешно изабрано уље повећава трење и оптерећује мотор, што може повисити потрошњу и до 15%. Слично важи и за расхладни систем, неисправан термостат или вентилатор могу изазвати прегревање, па мотор ради под већим оптерећењем и троши више.

Многи возачи не знају да чак и свакодневне грешке, попут погрешног руковања акумулатором, могу проузроковати додатне проблеме.

Ако основне провере не дају резултат, следећи корак је контрола сензора и система за управљање смешом. Квар на ламбда сонди (сензору кисеоника) нарушава правилан однос ваздуха и горива, што повећава потрошњу.

Сличан проблем може изазвати и сензор протока ваздуха, ако је запрљан или оштећен, мотор не може тачно да одреди количину ваздуха коју прима, па убризгава више горива него што је потребно. У неким случајевима упали се лампица „Цхецк енгине“, али не увек, па је повећана потрошња често први знак да нешто није у реду.

Временом се могу запрљати и убризгавачи горива, што узрокује неуједначен рад мотора и цурење горива у цилиндар. Професионално чишћење понекад помаже, али ако су инјектори истрошени, једино решење је њихова замена.

Не треба заборавити ни свећице, мале, али изузетно важне компоненте за правилно сагоревање. Истрошене или запрљане свећице дају слабију варницу, што доводи до неуједначеног рада мотора и повећане потрошње.

BloombergAdria.com

 

У тежим случајевима може доћи и до прескакања паљења, што може оштетити катализатор. Редовна провера и замена свећица једноставан су начин да се мотору врати миран рад и оптимална ефикасност.

Сличан ефекат има и квар на ЕГР вентилу, који враћа део издувних гасова у мотор како би се смањиле емисије. Ако се вентил заглави, смеша постаје неправилна, а потрошња расте. Решење је детаљно чишћење вентила, а по потреби и његова замена.

У пракси, најчешћи разлози повећане потрошње горива своде се на неколико основних ставки: притисак у гумама, стање кочница, филтер ваздуха, свећице и сензоре. Ипак, чак и најмањи пропуст у одржавању може изазвати ланчану реакцију – од лошег сагоревања до већег хабања делова и повишених емисија.

(БизПортал)