Извор:Фото: П. Милошевић/Н. Фифић/Илустрација

ЗВАНИЧНО КРАЈ ШВЕРЦОВАЊУ: Ускоро ПРОМЕНА београдског превоза

Извор: Нпортал

08.02.2023.

13:19

Разматра се неколико решења.

Новоосновано јавно предузеће "Наплата превозне услуге Београд" преузеће од "Кенткарта", после 21. фебруара, кад се одржава седница Скупштине града, наплату карата у престоници.

Ово је јуче саопштио градоначелник Александар Шапић и истакао да је процес каснио неких месец и по.

Тако, турска фирма, која ће остати и пружати логистичку подршку, односно и даље ће се користити њихови софтвери, прекида наплату после готово 11,5 година, пошто је претходни уговор потписан 2010. године, на десет година, а потом и на још 13. Фирма је некад била регистрована под именом "Апекс", пишу Новости.

- Дуже је трајао цео процес са турском фирмом, јер је уговор на 13 година потписан пре годину и по, па је процедура била сложенија и компликованија - рекао је јуче Шапић.

BloombergAdria.com

- Коначно је постигнут договор између "Кенткарта" и Града, који неће сносити никакве пенале и последице. На следећој седници Скупштине града 21. фебруара преузећемо наплату карата, за шта ће убудуће бити задужено новоосновано предузеће.

Иако послује у чак четрдесет земаља као подршка, "Кенткарт" је само у Београду наплаћивао и услугу превоза путника. Такође, један од првих циљева новоизабраног руководства било је да наплата пређе на Град. И синдикати ГСП су на протестима прошле године тражили да се та надлежност врати под ингеренцију ГСП, како је било раније. Ипак, тај захтев је одбијен, формирана је нова фирма, али кадрови који су запослени у новом предузећу углавном су повучени са позиција у ГСП.

- Дакле, наше предузеће ће коначно констролисати наплату карата - додао је први човек престонице.

Одборници Скупштине града Београда на седници крајем септембра 2021. године усвојили су одлуку о оснивању јавног комуналног предузећа за наплату, логистику и руковођење јавним превозом путника у главном граду - ЈКП "Наплата превозне услуге Београд". Та одлука је, како је тада речено, донета у циљу ефикасније организације продаје карата и наплате услуга превоза, као и контроле возних исправа.

Делатности новог предузећа су организовање и обављање наплате услуге превоза, израда нацрта законских и подзаконских аката у вези са наплатом те услуге, израда предлога за развој и унапређење Система за наплату карата и управљање возилима и унапређење услуга везаних за кориснике јавног превоза путника у престоници.

Како ће све то изгледати у пракси

Свако возило јавног градског превоза могло би да има "свог" контролора карата, а путници би у возило јавног градског превоза требало да улазе искључиво на предња врата.

Ово је решење које се још разматра, а заправо је део некадашње праксе у ГСП која никада није трајно заживела. Идеја је да у сваком престоничком аутобусу, тролејбусу и трамвају буде контролор који ће се возити целом трасом те линије и проверавати да ли су путници купили и очитали карте, како би искоренили шверцовање.

То је једна од првих мера која би требало да утиче на повећање продаје карата, јер градски превоз користи око 800.000 људи, а месечно се прода 120.000 маркица. Контролори у јавном превозу засад само обавештавају суграђане да ће ускоро можда на снагу ступити нови режим, који ће подразумевати и улазак у возило на врата поред возача.

BloombergAdria.com

Ово се могло и наслутити изнедавног дописа Секретаријата за јавни превоз који је стигао градским и приватним превозницима, у којем пише да ће апарати за оверу карата бити размештени како би се "уредио проток путника у возилу". На основу овога, да се наслутити да ће путници бити усмеравани да излазе на средња врата где валидатора убудуће неће ни бити.

И из новооснованог предузећа за наплату превоза недавно су поручили да путници неће моћи да уђу на предња врата ако нису купили карту. Ова идеја није нова, о њој се причало још пре десетак година, а покушај да теорија оживи у пракси прошао је неславно. Врата на аутобусима била су обојена у зелено и црвено како би наводили људе где да улазе, а где да излазе, али то је само створило велике гужве и незадовољство путника.

Уколико улазак на предња врата градског превоза постане правило у наредним месецима, сигурно неће ићи "глатко", а извесно је да ће бити оних који ће желети да уђу у аутобус без карте, без обзира на број кондуктера који буде унутра.

БОНУС: НАЈАКТУЕЛНИЈИ ВИДЕО СНИМЦИ

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".