Извор:Фото: Профимедиа

МОЖЕ БИТИ ОПАСНО: Шта је "ефекат слона" приликом кочења

Извор: Нпортал

18.01.2024.

13:29

ВЕЋИНА не везује појасеве на празним седиштима у аутомобилу, што је катастрофална грешка.

Сигурност у аутомобилу веома је битна, а један од важних аспеката је правилно коришћење сигурносних појасева, чак и на задњим седиштима. Многи нису свесни да, иако празна, задња седишта могу да представљају огромну опасност у случају несреће ако нису адекватно причвршћена сигурносним појасевима. У незгодама, невезани објекти или путници на задњим седиштима могу добити огромну кинетичку енергију када долази до такозваног "ефекта слона".

Шта значи израз "ефекат слона"

"Ефекат слона" у аутомобилима је појам који се користи за описивање ситуације када невезани путник или објект на задњем седишту, услед судара, узрокује огромну силу која може бити опасна за све у возилу. Замислимо ситуацију: аутомобил се креће брзином од 60 км/х, а на задњем седишту је невезана особа тежине 75 кг или неки сличан терет. У случају фронталног судара, инерција ће натерати ту особу или објект да се креће напред са огромном силом. Овај ефекат је упоредив са масом од око 4,2 тоне која се креће унапред. То значи да би ударац невезаног путника или терета на предње седиште био еквивалентан ударцу изузетно тешког објекта.

Везивање празних седишта

Овај феномен није ограничен само на путнике; исти ефекат може се догодити са било којим невезаним објектима у аутомобилу. То укључује све - од мобилних телефона до тешких торби. У тренутку судара, ти предмети постају пројектили са потенцијалом да наносе озбиљне повреде.

BloombergAdria.com

 

Зато је везивање појасева на задњим седиштима важно, чак и када су празна. Појасеви служе као препрека која спречава наслоне задњих седишта да се под ударом терета из пртљажника превише савију или чак сломе. Такође, ако су појасеви причвршћени, смањује се ризик од тога да невезани терет или предмети приликом судара улазе у простор путника.

Опасне ствари из гепека

Такође, уколико превозите неки терет у гепеку возила, они могу постати пројектили у случају судара. У возилима без чврсте преграде између пртљажника и путничког простора, ово представља посебан ризик. Везивање задњих појасева помаже у стабилизацији наслона седишта, спречавајући тако улазак предмета у простор путника и потенцијалне озбиљне повреде.

Стога је препоручљиво да сигурносни појасеви буду увек причвршћени, без обзира да ли задња седишта користе путници или не. Ова пракса не само да повећава безбедност у возилу већ и смањује ризик од тешких повреда или чак фаталних исхода у случају несреће и "ефекта слона".

(Србија данас)