На велику радост верника, у свечаној атмосфери препуне крипте Храма Светог Саве, у понедељак 21. априла, одржан је Васкршњи концерт духовне музике. На овом догађају наступили су: Дечји црквени хор "Бранко" при храму Свете Тројице из Лесковца, Панчевачко српско црквено певачко друштво, Дечји хор "Растко", Омладински хор, као и Хор Храма Светог Саве. Својим присуством концерт је увеличао Његово Преосвештенство, викарни Епископ топлички г. Петар, заједно са високопречасним и пречасним свештенством, као и бројним посетиоцима који су са пажњом пратили програм.
Целокупни програм био је посвећен духовној музици, а посебно одушевљење публике изазвало је премијерно извођење композиције "Во свјетје твојему владико" савременог композитора Игора Андрића.
Када се родила љубав према духовној музици?
Љубав према духовној музици код мене се родила у средњој музичкој школи. Мораћу да направим мали увод у ту причу. Наиме, из добро познатих разлога, у периоду после другог светског рата православна духовна музика се није изводила на концертним подијумима. Ова неписана забрана јавног извођења довела је до тога да се композиције
православне духовне музике не сматрају уметничком музиком.
Православна духовна музика искључиво је третирана као саставни део богослужења. Са друге стране, извођење музике западне хришћанске цркве, као што су мисе, рекијеми, пасије, било је слободно, јер су аутори тих дела Бах, Моцарт, Бетовен и други. Ова чињеница довела је до тога да ми у музичком образовању у Србији учимо који су стални, а који променљиви делови мисе, али не и који су делови Литургије. Тако је на
једном часу музичких облика професорка није знала одговор на моје питање о деловима Литугије, па ме упутила у Цркву да се распитам и пренесем целој групи. Те недеље сам отишла на Литургију и управо је то тренутак када се код мене родила љубав према духовној музици.
Прочитајте још
Да ли и које савремене елементе садржи духовна музика? У обрнутом случају имамо неке примере? До које границе се могу прожимати та два правца?
Духовна музика по свом смислу јесте врста молитве. Она на посебан начин утиче на расположење. Музика стиховима даје свечану одећу, снажи им израз и појачава утиске. Такође, потстиче и развија добре наклоности, јача љубав према лепом и према врлини. И као одговор на Ваше питање рећи ћу да је духовна музика сама по себи увек савремена.
У пракси се сусрећемо са три начина компоновања духовне музике. Први начин се базира на обрадама црквеног народног појања, други се ослања на традицију и подразумева хармонски и контрапуктски развој традиционалних напева. Трећи начин јесте комбинација личне инспирације уз тоналну слободу, микрополифонију, минимализам...
Сва три начина заснивају се суштински класичним принципима компоновања православне музике – духовни фокус, канонски текстови и првенство текста. Музика треба да уздиже дух, да не скреће пажњу са молитве, текст траба да буде разговетан, а акценти правилни.
Како је у свету рангирана духовна музика, а како на нашим просторима?
Духовна музика се не рангира као популарна музика, али постоје водећи композитори, школе, традиције и извођачи који имају престиж и значај.
Фото: Анђела Дробњаковић
Публика греши када пореди изворну и духовну музику, због чега је то тако?
Те две врсте музике имају потпуно различиту сврху, порекло и начин изражавања. Тако на пример изворна музика настаје у свакодневном животу народа, док духовна музика има свету и Литургијску улогу. Такође, изворна музика настаје из народне интуиције и обичаја,
Ко су најсавременији композитори?
Од светских композитора издвојићу Арво Парта, Џона Тавенера, Курта Сандера и Алфреда Шниткеа, а од српских Светислава Божића, Миодрага Говедарицу, Александра Вујића, Рајка Максимовића, Владимир Милосављевић итд. Хор Храма Светог Саве, са којим радим, на свом програму има велики број сваремених композиција српске духовне музике. Неке од тих композиција написане су управо за Хор Храма. Информације ради у протеклих пар година премијерно смо извели композиције Миодрага Аранђеловића Расинског, Владимира Трмчића, Илије Рајковића, Игора Главашића, а на недавно одржаном Васкршњем концерту и композицију Игора Андрића.
Да ли је тешко компоновати духовну музику, шта је потребно да би је публика схватила?
Компоновање духовне музике јесте тешко, али не због техничке комплексности, већ зато што носи огромну одговорност. Духовна музика није само уметност, она је молтва. Композитор треба да има лично духовно искуство, да познаје и поштује каноне и традицију, да успостави склад између форме и духовне поруке и да буде светан коме се
обраћа. Публика не мора да буде музички стручна да би схватила савремену духовну музику – али треба да слуша срцем. Од великог значаја за разевање је квалитет хора који изводи дело.
Које бисте две највеће композиције издвојили из света савремене музике и због чега?
То је за мене јако тешко питање. Као неком ко је национално оријентисан и ко је као диригент на челу резиденцијлног хора Храма Светог Саве сматрам да је мој задатак да изводим српску духовну музику. На овом
месту издвојићу српске композиције које ће за мене увек бити савремене, актуелне и модерне, иако по годнама када су настале не спадају у савремену музику. По мени то су ремекдела духовне музике - Херувимска песма Стевана Стојановића Мокрањца и Царју
небесни Јосифа Маринковића.
Да ли је тешко бити диригент хора?
Да. Бити диригент хора је захтевно на више нивоа истовремено. Диригент треба да има музичку стручност, али и психолошку, организациону и умметничку зрелост. Ево зашто је то озбиљан и сложен посао:
- Диригент мора познавати целу партитуру савршено – сваки глас, динамику, ритам, текст, акцентовање, да зна када да одреди место дисања певачима и када је опасност од грешке.
- Диригент је тумач музике – преноси музичку поруку певачима и мора знати шта дело говори како би хор то пренео публици (или Богу, ако је духовна музика у питању
- Диригент мора имати савршен слух и концентрцију да чује сваку грешку, да зна како да исправи, мора да прати и реагује у реалном времену.
- Такође диригент треба да буде психолог и педагог у исто време. Певаче различитог узраста, различитог образовања и статуса мора да мотивише, научи, исправи грешке и да створи добру тимску атмосферу.
- Ако диригент води црквени хор има велику одговорност у духовном контексту – мора бити сигуран и неупадљив да би хор могао да се моли заједно.