Први снег у Србији пао је већ у октобру, а на планинама не престаје да веје. Формиран је и снежни покривач, а на Копаонику има 40 центиметара снега. Са температуром од 4 степена испод нуле, ова планина је најхладније место у Србији овог јутра.
Забелели су се и Златибор, Сјеница, Црни врх, Нова Варош... Такође, снег је пао и у Врању.
Снег који је пао у Ивањици потпуно је паралисао саобраћај. На магистралном путу Ивањица-Сјеница, под теретом снега, дрвеће се обрушило на коловоз.
Из АМСС-а апелују на возаче да се уздрже се и одложе путовање у планинска подручја јер због обилних снежних падавина у првим данима јесени вожња може бити тежа и неизвесна.
Фото: Профимедиа
Прочитајте још
Како је већ почео да пада снег, возачи треба да знају да је према Закону о саобраћају употреба зимске опреме обавезна од 1. новембра.
Правилник о подели моторних и прикључних возила и техничким условима за возила у саобраћају на путевима, подразумева да возила морају бити опремљена зимском опремом уколико се на коловозу налазе снег, лед или поледица.
Ланци за снег могу бити обавезни и у октобру, ако су зимски услови на путу, без обзира на то што законски период за обавезну зимску опрему још није почео.
У зимску опрему спадају четири зимска пнеуматика, односно зимске гуме код којих дубина газећег слоја не сме бити мања од четири милиметра.
Поред зимских пнеуматика возачи су обавезни да у пртљажнику обавезно имају и одговарајуће ланце за снег, односно друге уређаје за повећање приањања, које у случају потребе постављају на најмање два погонска точка, уколико наиђу на део пута где је саобраћајним знаком предвиђена обавезна зимска опрема.
Фото: Ј. С.
У насељу возила не морају бити опремљена ланцима, односно другим уређајима за повећање приањања. Опрема за повећање приањања (ланци и слично) може се поставити на точкове и на делу пута који није означен знаком “ланци за снег”, али само у случају када је коловоз прекривен снегом.
Колика је казна за зимску опрему?
Непоседовање прописаних пнеуматика третира се као тежа техничка неисправност и казна коју саобраћајна полиција може наплатити износи од шест до 20 хиљада динара за физичко лице и 100 до 800 хиљада за правно лице. Полицајац има право и да искључи из саобраћаја возило које нема зимске пнеуматике и осталу опрему, ако се не користе по пропису.
Веома важно је знати да у случају саобраћајне незгоде узроковане недостатком зимских пнеуматика, возач и власник таквог возила имају обавезу да сами плате сву материјалну и нематеријалну штету која може да износи и више милиона динара.
Разлика између зимских и летњих гума
Зимски пнеуматици начињени су од специјалне смесе која се боље понаша на ниским температурама и тако пружа безбедну и удобнију вожњу. За разлику од летњих, зимски пнеуматици се не стврдњавају на ниским температурама, зато их је битно користити не само на снегу и леду већ и на сувој подлози када температура падне испод +7° Ц, јер испод 7 степени летње гуме почињу да губе своје првобитне перформансе.
Фото: Д. Миловановић
Летње пнеуматике треба користити лети, а зимске зими. Не препоручује се возити са зимским пнеуматицима преко целе године, јер се они лети много брже троше, управо због мекше смесе, а и лошије коче. Конкретно, функција дубљих ламелица (шара) је да на пнеуматик накупи што више снега. Снег најбоље пријања уз снег. Дакле, што се више снега задржи на газећем слоју, то је пнеуматик квалитетнији.
Управо због тога ефикасност пнеуматика са мање од четири милиметра дубоке шаре драстично је смањена. Потребно је ставити зимске пнеуматике на сва четири точка. У супротном може доћи до заношења, проклизавања, па чак и заокретања возила у кривинама или приликом кочења.
(Мондо)