Мали сервис, често се каже, представља „редован преглед код лекара“ - да у возилу све буде подмазано и чисто. Велики сервис, пак, је попут „операције срца“ - мења се цео механизам како би мотор аутомобила наставио безбедно да ради још десетине хиљада километара.

Због тога, оба су важна, с тим што се мали сервис ради чешће, а велики када се већ пређе велики број километара.

Мали – мењање уља и филтера

У пракси, како објашњавају аутомеханичари, мали сервис подразумева мењање уља у мотору, као главни део посла, јер уље губи својства временом и километражом, потом мењање филтера уља како мотор не би “гутао” прљавштину, те мењање филтера ваздуха.

Уз то, мајстор обично одради и кратку контролу нивоа расхладне течности, стања кочница, гума... Цео посао обави се за сат-два времена.

Фото: Профимедиа

 

- Мали сервис, по дефиницији, ради се на пређених 10.000 километара, али заправо зависи од фабрике произвођача возила, шта је прописала као стандард за мали сервис, као и од квалитета уља које се користи у аутомобилу. Због тога, код неких га треба урадити на пређених 10.000, код неких на 15.000, а за неке новије генерације аутомобила прописани стандард је од 25.000 до чак 35.000 пређених километара. По мени, то ипак није препоручљиво и у пракси се држим тога да мали сервис треба радити на пређених 10.000 до 15.000 километара – објашњава Александар Симић из ваљевског аутосервиса “Буца”.

Велики – мењање ланаца или каиша

Када је реч о великом сервису, он је далеко озбиљнији захват с обзиром на то да се тиче система развода мотора, који синхронизује рад радилице и брегасте осовине. По дефиницији, обухвата замену зупчастог каиша или ланаца, ако аутомобил користи ланац, замену лежајева преко којих иде каиш, пумпе за воду, расхладне течности и по потреби клинастих каишева, који покрећу алтернатор, серво пумпу и климу.

- Што се тиче великог сервиса, генерално, то када се ради поново зависи од тога шта је по сервисној табли прописао произвођач возила, али и од тога шта је конкретно потребно заменити, тако да је распон километраже поприличан. На пример, ако је у питану ланац, велики сервис се ради на 120.000, али и на свих пређених 250.000 километара, зависно од хабања. Ако је зупчасти каиш, то опет зависи од произвођача. Код старијих возила то се ради на 50.000 километара. „Граница“ се, међутим, помера код нових и модерних возила и „расте“ од 80.000 до свих 180.000 пређених километара – објашњава Симић.

Возачи се придржавају таблица, јер су поправке поприлично скупе
По његовим речима, пракса у раду показује да се возачи све више придржавају онога што је произвођач њиховог четворточкаша прописао у сервисним таблицама.

Фото: Профимедиа

 

– Временом се свест људи доста побољшала када је реч о сервисима и морам да кажем да воде рачуна о потреби једног и другог сервиса на основу пређене километраже. Јер, поправке нису нимало јефтине. У случају да се не уради мали сервис на време, може доћи до великих оштећења на мотору и онда су поправке скупе, а онда мора да се уради и велики сервис што је још додатни трошак до пар хиљада евра – указује саговорник.

На питање да ли је, на пример, сервис потребан уочи неког дужег путовања, као што је одлазак на летовање, Симић одговара да је у основи пређена километража, а не да ли вас у одређено доба године очекује дужа вожња.

- Јер, ништа вам неће значити нова промена уља и филтера на пређених, на пример, 1.500 киломатара од последњег урађеног малог сервиса. Обичај да се мали сервис уради пре одласка на летовање остао је из времена када је била знатно мања прелазност километара. Пре су људи годишње прелазили од 5.000 до 10.000 километара, док се сада тај ниво вожње током године подигао на 25-30.000 километара – објашњава Симић.

За припрему свог возила на пут од више стотина километара до, на пример, неке морске обале, мајстори препоручују контролни преглед.

Фото: Профимедиа

 

Разлике у ценама огромне и зависе од више фактора
Када је реч о ценама малог и великог сервиса, саговорник наводи да су распони огромни и да због тога „нема реалног поређења“, јер цена и једне и друге услухе зависи од врсте и произвођача аутомобила, старости возила, пређених километара...

- Зато је могуће говорити само о примерима, јер је разлика у цени великог сервиса на „голфу 5“ и на „аудију Q7“ или БМW-у М серије, где се „чупа“ мотор да би се заменио ланац, огромна. На „голфу“ ће то да кошта 350-400 евра, а на овим другим возилима 1.200-1.500 евра. Тако варирају и цене малог сервиса. На пример, на „голфу 5“ ће вас коштати од 10.000 до 14.000 динара, док на „озбиљнијим“ аутомобилима то буде цена само за један филтер – појашњава Симић.

Да су те разлике драстичне, показују и ценовници аутосервиса који су објављени на интернету.

Основни мали сервис (уље и филтери) тако за мањи аутомобил, као што је „фиат пунто“, може да кошта 11.000 динара у мањим местима, али у већим градовима та услуга кошта 16.000 динара.

Велики сервис је далеко скупљи, а огласи показују да се за просечан аутомобил средње класе цена обично креће између 50.000 и 60.000 динара.

Међутим, ако је реч о скупљим моделима или ако се користе квалитетнији делови, цена може достићи 70.000 до 100.000 динара. У овлашћеним сервисима за премиум марке, са оригиналним деловима, велики сервис често кошта и више стотина евра.

(Блиц)

БОНУС ВИДЕО: