Наиме, у једној мисији наводно је оборио шест руских крстарећих ракета, што је нешто што до тада није забележено на украјинском небу.
Било је то рано јутро 13. децембра. Још један руски напад био је у току са готово 200 нападачких дронова и 94 крстареће ракете, уз балистичке ракете. Пилот Ф-16 је био на дужности и ту почиње прича, коју преноси Јунајтед24мидија.
Тридесетогодишњи пилот, означен као А. (замолио је да се не откривају његово име нити позивни знак), присећа се дана који је ушао у историју Ваздухопловства Украјине.
- Дизали су нас да пресретнемо крстареће ракете. Био сам први који је полетео. Двојица су још палила моторе на земљи. Времена је било мало, јер крстареће ракете лете брзином од око 400 чворова (740 km/h) - каже пилот.
Вођен од стране Командног центра (ГЦИ), одмах је упућен у тзв. "килл боx" зону, предвиђену за пресретање ваздушних претњи. На свом Ф-16 имао је четири ракете ваздух-ваздух и кренуо је ка првој групи мета.
Прочитајте још
Тактика и прва четири обарања
- Није била само једна, две или три, било их је више. Упалио сам радар, наоружање и био спреман да оборим све непријатељске циљеве у нашем ваздушном простору - присећа се пилот.
Објашњава да је директан сукоб с крстарећим ракетама тежак, па га је земаљска контрола усмеравала да пресретање започне из пратеће позиције (траил).
Будући да је авион био бржи од мета, пилот је успевао да се приближи.
- Закључао сам мете и испалио четири ракете, оборио сам четири - каже он.
Фото: Јутјуб принтскрин/UNITED24
Након што је јавио Команди да му је муниција потрошена, враћен је у патролну зону. Са довољно горива у резервоару, одлучио је да остане на положају и "сагори" гориво пре повратка на базу.
Убрзо је добио нову информацију с тла - још две руске ракете приближавају се са југа и крећу ка Кијеву.
Нешто што нико раније није учинио - топом против крстарећих ракета
- Схватио сам да немам ракета, али авион није био потпуно незаштићен. Имао сам М61 Вулкан - топ калибра 20 мм и око 510 метака. Никада пре нико у Украјини није обарао крстареће ракете топом Ф-16 - каже пилот.
Током обуке у САД, украјински пилоти су учили тактичку употребу топа теоретски и у симулаторима. После повратка у Украјину то је била опција о којој се разговарало, неки су покушали, али неуспешно. Он је одлучио да покуша: "Ако сам једини у ваздушном простору, постоји шанса."
Команда га је усмерила према тим ракетама, а као и раније, тешко је било закључати мете директно. Пилот је морао да се окрене и закључа их из "репне" позиције.
Фото: Јутјуб принтскрин/ukrainianairforce9041
- Рекао сам себи: "Не можеш да пуцаш из даљине, зато што ти радарски трагови не показују ракете ваздух-ваздух из даљине, мораш да се приближиш" - каже пилот.
То је и учинио. Изазов у уништавању крстарећих ракета лежи у малој површини циља. Да би ефикасно погодио, морао је да се приближи на око 500 метара.
- Удахнуо сам дубоко, окренуо авион према ракети и притиснуо окидач. Секунда је трајала цео живот. Одмах сам видео велики прасак и схватио, погодио сам крстарећу ракету 20-милиметарским метком.
Како наглашава, није постојао други избор него да пресретне те мете.
- Радим то за своју нацију, за све људе, за све саборце који су пали, посебно за мог друга пилота који је пао док је покушавао да обори крстарећу ракету.
Посвета саборцу
Пилотов саборац на кога мисли био је украјински пилот Олексиј Мес, позивни знак "Мунфиш" (Моонфисх), који је погинуо 26. августа 2024. током одбијања масовног руског ваздушног напада. Током тог сукоба, Олексиј је успео да уклони три крстареће ракете и један нападачки дрон.
Фото: Јутјуб принтскрин/UNITED24
- Летели смо ту мисију заједно, обојица смо били у ваздуху. Био је то мој први борбени лет на Ф-16 у Украјини. Добро смо одрадили, али само сам ја вратио авион на писту. Посветио сам овај лет њему и свим саборцима које смо изгубили - каже А.
Један хитац - два поготка
Прва мисао непосредно после поготка била је да ли сам још жив, шали се пилот.
- Погледао сам труп авиона - течност, гориво, уље, хидраулику и размишљао сам да ли ме је можда погодио гелер оборене ракете. Све је било у реду.
Следећи корак био је обавештавање Команде о успешном поготку топом.
Фото: Јутјуб принтскрин/UNITED24
- Било је мање паузе у комуникацији, вероватно нису веровали. Слетео сам и рекао мом командиру да сам оборио пет крстарећих ракета. Нисам ни знао да сам истовремено погодио две ракете - каже А.
То је постало јасно тек касније, током анализе материјала из авиона. Пилот није крио одушевљење.
- Седео сам у кокпиту Ф-16 и био поносан и срећан што можемо да користимо ове авионе и да пресрећемо овакве мете.
Фото: Јутјуб принтскрин/UNITED24
Техника, опрема и захвалност Западу
Пилот истиче да западна опрема коју су им партнери дали чини тим ефикаснијим, не само у обарању ваздушних претњи, већ и у подршци копненим снагама и нападима на циљане мете на фронту.
- Ценимо ову помоћ и сву опрему и оружје, као што су Ф-16, системи попут Патриот, НАСАМС и ИРИС-Т. Веома смо захвални. Не могу ни да замислим како би рат текао без тога.
Додаје да се не ради само о опреми, већ и о менталитету бранилаца.
Фото: Јутјуб принтскрин/UNITED24
- Обучени смо у западном стилу тактике и приступа. Донели смо то овде, у Украјину, и можемо то да поделимо и унапредимо нашу авијацију.
Пилот истиче да је важно да свет настави да подржава Украјину, јер то значи и заштиту целе Европе.
- Овај рат иде даље и даље. Треба да створимо колективну одбрану да бисмо спречили да се нешто слично догоди у будућности. Треба да стојимо заједно.
Пилот наглашава да је Украјина мирна земља.
- Ако неко дође у Украјину као гост, дочекаћемо га с хлебом, али ако неко дође с мачем, борићемо се мачевима - закључује неименовани пилот А.