Потпуно сам, без формалног образовања из инжењерства, изградио је функционалну подморницу - способну да зарони испод површине реке.

Одрастао у близини реке Јангце

Житељ провинције Анхуеј, Занг Шенгву, удружио је вишедеценијско искуство у столарству и заваривању како би остварио дечачки сан. Одрастао је у близини реке Јангце, где је данима посматрао теретне бродове

Прекретница се десила 2014. године, када је на телевизији погледао прилог о једној подморници.

- Видео сам дрвене и металне чамце, али никада нешто што може да зарони - рекао је Занг за локалне медије.

Фото: Инстаграм принтскрин/sixthtone

 

Подморница од старог гвожђа

Исте године, започео је градњу своје подморнице.

Са само 5.000 јуана (око 600 евра), купио је старо гвожђе, мали мотор и батерију. Током ноћних сати, конструисао је шест метара дугачку и 1,2 метра високу подморницу, тешку две тоне.

Иако је могла да зарони тек метар и имала проблема са цурењем, дала му је довољно самопоуздања за даљи развој.

У другу генерацију подморнице, израђену средином 2025. године, Занг је уложио 40.000 јуана (око 4.800 евра). Назвао ју је “Велика Црна Риба”, јер је дуга седам, висока 1,8 метара и тешка чак пет тона.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Sixth Tone (@sixthtone)

 

Дизајнирана је за две особе, а креће се брзином до 7 км/х. Користи два резервоара за плутање, док додатну стабилност обезбеђују две тоне бетона у трупу. Сви варови су додатно ојачани и запечаћени силиконом и лепком како би се побољшала водоотпорност.

У кабини се налази осветљена контролна табла и управљачка палица обложена гумом. Камера на телескопској “руци” од пет метара омогућава преглед речног дна пре зарона.

Фото: Инстаграм принтскрин/sixthtone

 

Током тестирања, Занг је пронашао изгубљену рибарску мрежу и за њен повратак зарадио 3.000 јуана (око 360 евра), преноси Ле Рави.

Озбиљни сигурносни изазови

Снимци подморнице “Велика Црна Риба” постали су вирални на кинеској платформи Доуyин. Приказује тамни челични труп како клизи кроз мутну воду пре него што се поновно појави на површини, изазивајући лавину коментара и дивљења - али и забринутости због безбедности.

Иако званичне оцене пловности нису објављене, стручњаци упозоравају на озбиљне инжењерске и сигурносне изазове код ручно прављених подморница, као што су отпорност трупа под притиском и поуздани системи за хитно израњање.

Фото: Инстаграм принтскрин/sixthtone

 

Зангова породица испрва је била забринута због трошкова и потенцијалне опасности, али он истиче: “Само када покушате и успете, схватите шта сте заиста способни да урадите”.

Упркос ризицима, Занг већ планира нову, већу подморницу, способну за дубље зароне и дужа путовања. За њега, “Велика Црна Риба” није само хоби - то је круна година упорног рада и самоучења.

БОНУС ВИДЕО: