Потрошачи би приликом куповине производа требало да обрате пажњу шта пише на амбалажи колико износи тежина производа који купују јер шринкфлацији производа за време инфлације, односно паковању мање грамаже или запремине производа без мењања цене, није могуће стати на пут, изјавио је за медије представник Националне оргнаизације потрошача Србије (НОПС) Марко Драгић. Он је објаснио да је Директивом ЕУ, која је донета пре десетак година, произвођачима дата слобода да не морају стриктно да се придржавају одређеног паковања и да је промена грамаже или запремине производа легитимна.

- То није довођење у заблуду потрошача, као што се то првобитно мислило. Све оно што је транспарентно назначено сматра се да је исправно и у складу са законом и да је потрошач приликом куповине имао могућност да се упозна са самома количином производа - навео је Драгић и додао да овај тренд иде у корист произвођачима и трговцима, а на штету потрошача.

Фото: Профимедиа

 

 

Драгић је казао да произвођачи имају слободу да одређују грамажу или запремину сами по својој процени, а не онолико колико је то било прописано правилницима, и навео да се прво смањила грамажа чоколаде код одређених произвођача, са 100 на 80 грама.

Међутим, не укида се на грамажи само чоколаде. Драгић је рекао да у свакој групи производа има бар један где се запремина променила надоле.

На полицама се налази и мајонез који, уместо закружених бројева, сада теже 266 грама. Има и ајвара на чијим теглама је означено да салате има тачно 390 грама, премда смо увек куповали тегле запремине 400 или 350 грама. И поједини зачина су смањили грамажу, уместо 10 грама, како мислимо да купујемо, када се загледамо у амбалажу видимо да кесица има девет грама.

Код основних намирница, брашна и шећера, нема измена у тежини на доле. У паковањима су истакнуте тежине баш оне које су нам потребне, изражене у килограмима.

Две цене за један производ

Драгић каже да се јавља и тренд прелепљивања цена и да на рафу пише једна, а на каси друга цена, те да је потребно повећати инспекцијски надзор, како би се малверзације и обмане потрошача свеле на минимум.

- Саветујем потрошаче да, уколико желе да уштеде, бирају цене и где ће и шта да купе, прате акције, попусте, снижења и да не праве залихе - казао је Драгић.

Навео је још да потрошачи доста трпе због ограничења раста цена основних животних намирница и изразио забринутост да ће, када дође до укидања тог ограничења, доћи до наглог раста цена, када ће бити угрожена куповна моћ потрошача и смањена потрошачка корпа.

Представник НОПС-а Драгић напомиње да је на паковањима једино проблем цена, јер уколико купац не гледа колика је запремина производа, неће видети да за исти новац добија мање производа”.

- Обично се при куповини гледа цена и купује јефтиније и у том случају купац се доводи у заблуду, мисли да је прошао јефтиније, а у ствари је платио намирницу мање тежине - навео је Драгић. Он је оценио да на умањењу тежине производа произвођачи настоје да надокнаде губитке у време пандемије, али да, уствари, као и трговци, на тај начин ризикују да изгубе своју позицију на тржишту.

У таквим случајевима потрошачи су препуштени сами себи, па морају да обрате пажњу, осим на цену и на марку, и на запремину и грамажу производа.

(Дневник)

БОНУС ВИДЕО: