Мотори са унутрашњим сагоревањем раде тако што долази до сагоревања смеше унутар цилиндра што ослобађа велике количине топлоте која се преноси прво на зидове цилиндара, а потом на цео мотор.

На топлоти се тела шире, дакле услед толике топлоте долази и до ширења металних делова мотора, па се повећава сила трења између цилиндара и клипа.

Зато је потребно да мотор има хлађење, односно да има сталан доток ваздуха који ће температуру снизити.

Боја концентрата

Фото: Јутјуб принтскрин/Adeco Novi Sad

 

Антифриз сам по себи је безбојан, али се боје додају по жељи произвођача и најчешће се појављују у нијансама од зелене до плаве, а органски од ружичасте до наранџасте.

Многи антифризи су универзални, односно покривају више стандарда, па је боље не оријентисати се по боји.

У теорији, могу се мешати, међутим боље је не мешати их. Могуће је мешати их, али уколико су различитог квалитета - карактеристике новог ће се покварити, док ће карактеристике старог остати исте. Најбоље је доливати антифриз који је већ у систему или га скроз променити. У хитним ситуацијама - деминерализована вода или дестилована вода су најбоља опција.

Шта заправо ради антифриз?

Фото: Јутјуб принтскрин/Polovni automobili

 

Помешан са водом се користи за хлађење мотора. Основна улога концентрата је да снизи тачку смрзавања и омогући несметано кружење течности од мотора до хладњака и назад. Међутим, осим основне улоге - има и друге значајне карактеристике:

  • Повећава тачку кључања течности
  • Спречава стварање каменца
  • Има антикорозивна дејства
  • Спречава таложење и пенушање
  • Подмазује делове мотора
  • Због тога је неопходно да током целе године у расхладном систему возила имате довољно расхладне течности.

    Концентровани или мешавина?

    Фото: Јутјуб принтскрин/EmisijaSAT

     

    Заблуда је да више концентрата (око 70 одсто је препоручено) боље штите јер тачка мржњења иде ка вишим температурама.

    Ниске концентрације антифриза не штите довољно од корозије јер немају довољно инхибитора корозије, а исто тако ни концентровани антифриз није идеал јер је у основи корозиван.

    Уз то је гушћи и лошије преноси топлоту, па има знатно нижи топлотни капацитет, чак и у односу на своје водене растворе. Неће оштетити мотор, нити изазвати веће кварове у кратком периоду, али је пожељно избегавати концентрат антифриза у возилу.

    Обична или дестилована вода?

    Фото: Јутјуб принтскрин/Polovni automobili

     

    Вода сама по себи се не сме никако користити као расхладна течност јер се леди на 0 степени. Може изазвати пуцање блока, главе мотора, а лети би могла и да испари. Доводи и до корозије, стварања каменца, што може успорити проток течности. Тако да се вода сама по себи мора избегавати.

    Са друге стране, уколико се прави мешавина, никако се не сме мешати са водом са чесме, иако већина произвођача наглашава да је то могуће под одређеним условима. Битно је да је вода одговарајућег квалитета, те се у изузетним случајевима може користити флаширана. Деминерализована или дестилована су ипак најбољи и најпрактичнији избор.

    Шта је најгоре што може да се деси?

    Фото: Јутјуб принтскрин/GoTech

     

    Уколико расхладна течност у вашем возилу нема довољно ниску температуру смрзавања, може направити озбиљне проблеме. Првенствено, расхладна течност се може заледити и уколико је у таквом стању, може направити озбиљне кварове у самом расхладном систему.

    Са друге стране, на мотору може доћи до пуцања блока мотора и главе мотора, што представља озбиљне кварове који захтевају скупе и опсежне поправке.

    БОНУС: НАЈАКТУЕЛНИЈИ ВИДЕО СНИМЦИ

    За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

    Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".