Нови Закон о безбедности саобраћаја доноси и новине које се тичу електричних тротинета, а одређена су и тачна правила по којима се они могу користити.
Нови Закон о безбедноси саобраћаја (ЗОБС) на снагу ступа данас и донеоси многе измене на српским путевима, где годишње погине око 600 људи и тај број се већ годинама не смирује. Да ситуација буде гора, већина страдалих су млади и радно способни људи. Такође, осећа се мањак професионалних возача, јер су многи наши посао нашли у земљама Европске уније и напустили су Србију.
Појавила се и нова врста возила – електрични тротинети и бицикли чија вожња до сада законом није била регулисана. Све то је подстакло законодавца да реагује и прилагоди закон новим околностима.
Одузимање аутомобила
Измена која ће највише погодити возаче, поготово оне бахате, склоне прекршајима, јесте могућност да полиција прво привремено, а онда после правоснажне пресуде и трајно, одузме возило. По мишљењу већине стручњака то је добра мера која би требало да постигне добре резултате и у репресији и у превенцији, што би требало да буде циљ сваког закона. На друмовима има и превише силеџија у добрим аутомобилима, које ниједна новчана казна неће спречити да наставе да дивљају.
Сада, уколико у року од 2 године буду ухваћени трећи пут да су починили неки од 18 "смртних грехова возача", полиција има право да им прво привремено одузме возило до правоснажности пресуде, а уколико пресуда буде осуђујућа, возило остаје трајно у власништву државе.
Прочитајте још
Реч је о прекршајима као што су вожња под дејством алкохола са више од 1,2 промила, одбијање алкотестирања или дрогатестирања, прекорачење брзине за више од 80 км/ч ван насеља, прекорачење брзине за више од 70 км/ч у насељу, прекорачење брзине за више од 60 км/ч у зони школе или зони где је ограничење 30 километара на сат, прекорачење брзине за више од 50 км/ч у зони успореног саобраћаја.
Такође, међу тешке прекршаје убраја се и превоз детета млађег од 12 година на месту које није предвиђено за седење, пролазак кроз најмање два црвена светла на семафору у размаку краћем од 10 минута, претицање колоне возила преко неиспрекидане (пуне) линије, вожња без положене иједне возачке категорије, вожња током мере забране управљања возилом.
Професионални возачи
Због недостатка возача спуштена је старосна граница за добијање дозволе за категорије Ц и Д, односно камионе и аутобусе. То је изнуђено одласком великог броја возача на рад у иностранство, али и усклађивањем прописа са већином земаља Европске уније. Новим прописима за волан камиона може да се седне са 18 година, а за аутобус са 21 годином. Оно што је ограничавајући фактор јесте висока цена обуке и полагања за те категорије.
Лака електрична возила
Закон је први пут препознао и оно што многи возачи аутомобила препознају како велику напаст – лака електрична возила. Новим законом ограничена им је брзина, прописана старосна граница за вожњу од 14 година, а предвиђено је и да возачи имају заштитну опрему. Већина ствари које важе за бициклисте важиће и за возаче електричних тротинета, па је тако предвиђено да возе бициклистичким стазама тамо где их има, а коловозом тамо где нема бициклистичких стаза. Забањена је и вожња више особа.
Како се повећава број електричних тротинета на улицама, повећава се и број саобраћајних несрећа у којима има и повређених и погинулих. Због тога је било неопходно да се законом регулише вожња електричних тротинета, али није јасно како ће саобраћајна полиција заустављати, контролисати и кажњавати возаче тротинета. Међу прописима који су са бициклиста пресликани на возаче тротинета је и да не смеју да возе тротоаром и пешачким зонама.
Камере на униформама
Возачи не би требало да се изненаде уколико им на улици приђе саобраћајац са камером. Реч је о уређајима који ће бити позиционирани на видном месту, на грудима полицијског службеника и то прикачени магнетом или закачени на џеп препознатљиве плаве униформе. Полицијски службеници биће у обавези да је користе приликом обављања својих послова и премене овлашћења.
У полицији наводе да је сврха употребе овог система документовање рада полицајаца у вези са обављањем службених активности, контрола рада полицајаца и утврђивање основаности притужби грађана, затим спречавање појаве злоупотребе и корупције и унапређење анализе и обука, као и унапређење полицијских послова.
Полицајци који на својим униформама буду носили ове уређаје биће у обавези да обавесте грађанина да се поступање према њему снима аудио и визуелно. Планирано је да камере буду упаљене све време, а снимање почиње тек када полицајац или полицајка два пута кликну на дугме које се налази у средини. Након тога, почиње чување снимка који се надаље бележи, а биће сачувана и два минута пре него што је дошло до притиска на дугме. Снимање ће трајати све док га полицајац не прекине.
Из МУП обавештавају и да ће возачи од данас саобраћајце са овим уређајима моћи да сретну на деоници ауто-пута на територији Београда, а користиће их и такозвани пресретачи.
БОНУС ВИДЕО
За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".
Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".