По правилнику о подели моторних и прикључних возила и техничким условима, Закон о безбедности саобраћаја (ЗБС) је прописао да од 1. новембра до 1. априла пнеуматици на возилима морају на газећем слоју имати шаре дубоке најмање четири милиметра. ЗБС толерише употребу летњих гума у овом периоду, али ако на коловозу нема снега, леда или поледице.
Суво је, нема леда, али зашто ипак зимске гуме?
Теоретски, ако су временски услови такви да снега, леда или поледице на улицама и путевима нема, возачи својим четвороточкашима са летњим гумама могу управљати, на пример, и у време новогодишњих и божићних празника. Међутим, када су у питању временске прилике у Србији, пракса показује супротно, а пример је овогодишњи 3. април, када је већина возача већ почела да на точкове враћа летње гуме, а Србија се пробудила окована снегом!
Сем тога, постоји још практичних разлога због чега је важно наредних пет месеци имати зимске пнеуматике.
- Температура коловоза може да буде знатно нижа од спољне. Немојте се заваравати и немојте излазити у саобраћај уколико немате 4 зимска пнеуматика са дубином шаре најмање 4 милиметра - каже Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.
Како у Агенцији за безбедност саобраћаја прецизирају, спољна температура од 7 степени Целзијуса је “праг” испод којег је употреба зимских гума веома препоручљива, чак иако вас приликом поласка на пут затекну суви коловози.
- Наиме, на температурама испод 7 степени, летње гуме губе своју најважнију карактеристику – добро пријањање. Њихов зауставни пут приликом кочења је и до два пута дужи од уобичајеног трага који остављају зимски пнеуматици – упозоравају у Агенцији.
Јер, како објашњавају експерти, док су дубина и облик шаре важнији за понашање по снегу и леду, смеша од које је зимска гума направљена, „главна“ је када су у питању њене карактеристике по сувом асфалту.
- Летње гуме су израђене од мешавине која се одлично понаша при високим температурама, али се зато зими стврдну и веома лоше коче и скрећу чак и на апсолутно сувом асфалту при ниским температурама. Зимске гуме су направљене од мекше смеше, која задржава добре карактеристике и када температура оде испод нуле. Зимске гуме се са разлогом зову зимске, не снежне. Дакле, важно је да имамо зимске гуме не само када је на коловозу снег, лед или поледица, већ и када су ниске температуре – каже Дамир Окановић.
Што се тиче рока употребе зимских пнеуматика, савет регионалних АМСС је да се оне користе до осам година од дана производње. Објашњава се да на возилу гуме старије од 10 није добро имати, јер хемијске промене услед старења утичу на гумену смесу која губи флексибилност, а тиме и приањање. Зимске гуме старије од пет година, даље се саветује, потребно је преконтролисати једном годишње и то најбоље приликом редовне промене са летњих на зимске и обратно.
Шта је још потребно од зимске опреме?
У периоду од 1. новембра до 1. априла, сем зимских гума, по ЗБС свако возило у саобраћају треба да поседује и све остало што се подводи као зимска опрема. Тако, изван насељених места, обавезно је у пртљажнику имати ланце или друга средства за повећање тракције. Када је снег на коловозу, ланци се монтирају на погонске точкове и то на оним саобраћајницама где је означена обавезна употреба. У насељеним местима, међутим, возила не морају бити опремљена ланцима. У зимској опреми аутобуса и теретних возила обавезна је још и лопата.
Казне за вожњу са летњим гумама
Подсећамо и да су казне за вожњу без зимских пнеуматика у овом периоду, а ако возите по снегу, леду или поледици, од 10.000 до 20.000 динара за физичко, односно од 60.000 до чак 800.000 динара за правно лице.
БОНУС ВИДЕО
За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".
Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".