Министарство просвете објавило је нови правилник, чија је сврха развијање емпатије, солидарности, толеранције, активизма, основних морални вредности, али и превенција насиља. Поред тога, друштвено користан рад остаје и даље као казнена мера, односно појачан васпитни рад за насилне ученике.

Министарка просвете Славица Ђукић Дејановић објаснила је за Курир да је новина да друштвено корисне и хуманитарне активности у школама нису више само алат појачаног васпитног рада, него и саставни део превентивног плана заштите од насиља, који се планира годишњим планом рада школе и остварује се ради укључивања свих ученика.

- Колико често ће се овакве акције одржавати, које ће бити теме и поводи оваквих активности, утврђује школа у односу на потребе, могућности, интересовање ученика и родитеља. То могу бити хуманитарне акције - представе, концерти, манифестације, изложбе, прикупљање прилога, играчака, донирање, хуманитарни базари, спортске манифестације, хуманитарне акције за животиње, посете установама социјалне и здравствене заштите, еколошке акције, уређење простора школе или у локалној заједници сађење дрвећа, цвећа, постављање кућица за птице - навела је министарка.

Чињенице/Препоручене активности друштвено корисног рада

уређење школа, просторија, дворишта
еколошке акције, прикупљање материјала за рециклажу
организовање хуманитарних акција за вулнерабилне/осетљиве групе
организовање хуманитарних акција за животиње
посете установама социјалне и здравствене заштите и другим установама које се баве хуманитарним радом
организовање еколошких акција, акција заштите животне средине и животиња, акција рециклаже у установи и у сарадњи с локалном заједницом или релевантним институцијама
уређење простора школе или паркова, спортских терена и дворишта школе у локалној заједници
организовање тематских трибина, предавања, округлих столова, радионица на различите теме
активно укључивање ученика у ученичке организације и тимове (ученички парламент, вршњачки тим, тим за медијацију и сл.)
формирање ученичких клубова који би се бавили волонтерским активностима у оквиру школе
укључивање ученика у различите пројектне/истраживачке активности школе
креирање плана активности поводом обележавања значајних дана/датума током школске године, укључивање ученика у рад ученичке задруге, уколико је установа има

Додала је да оцена из владања утиче на просек и коначан успех ученика, те да је важно да ученици знају да се и њихово понашање оцењује:

- У случају да ученик или ученица имају јединицу из владања на крају године, не организује се поправни испит, нити се пада разред, као што је то случај са предметима. Јединица из владања је мера која се примењује када и поред опомена и појачаног васпитног рада ученик не извршава школске обавезе, не поштује правила понашања и не придржава се мера безбедности. Када поред опомена учестало крши правила коректног понашања према ученицима и не поправља понашање, не труди се да конструктивно реши конфликте, понаша се нетолерантно и нема поштовања за друге... Циљ јединице из владања није да се ученик избаци из школе и да "препустимо улици да га васпитава", већ оне указују да се с васпитним активностима мора наставити.

Чињенице/Нова правила за ученике и наставнике

бројчано оцењивање владања у основним и средњим школама почев од 2. разреда основне школе
оцењивање владања ученика се врши два пута у полугодишту
оцена из владања утиче на општи успех
приликом закључивања оцене из владања одељенско веће ће узимати у обзир и ангажовање ученика у ваннаставним активностима, у планирању и реализацији превентивних активности, понашању према другим ученицима и запосленима и извршавању школских обавеза, изостанке, изречене васпитне и васпитно-дисциплинске мере
резултати писмене провере постигнућа у трајању до 15 минута могу се узети у обзир приликом утврђивања закључне оцене ученика, а у његовом најбољем интересу
уређен је начин оцењивања ученика који је дуже оправдано одсутан са наставе
уређене су специфичности оцењивања у музичким и балетским школама
прецизиране су већ постојеће одредбе које се односе на поништавање писаних провера знања кад више од 50 одсто ученика који су радили проверу добије негативну оцену
уређено је поступање школа у случају да родитељи више од половине ученика из истог одељења сматрају да одређени наставник наставу и друге облике образовно-васпитног рада, вредновање, праћење, проверавање и оцењивање ученика не спроводи у складу прописима, као и када стручни сарадник не остварује задатке прописане законом
одељенски старешина је обавезан да најмање четири пута током школске године обавештава родитеље о постигнућима ученика

Наташа Стојановић, педагог гимназије "Свети Сава", у којој се већ спроводи друштвено користан рад, навела је за Курир да су ученици то лепо прихватили, те да сада и сами иницирају неке од акција:

- Друштвено користан рад има двојаку улогу - превентивну, која се најчешће организује на нивоу целе школе, и интервентну, јер служи као један од елемената појачаног васпитног рада са учеником који је учинио неки прекршај. Он је врло значајан елемент и сигурно да ће допринети смањену вршњачког насиља, развоју емпатије, позитивним облицима понашања. Ми смо организовали хуманитарне турнире, свирке школских бендова, хуманитарни фудбалски турнир, трибине о томе шта је то фер-плеј... Деца то воле.

(Курир)

БОНУС ВИДЕО: