Баш сте изгурали цео месец без ненаданих трошкова и ишчекујете плату, а онда се на инструмент табли вашег аутомобила упали она – "контролна лампица мотора" односно "лампица за упозорење на мотор/емисије" или на енглеском "check engine".

Једна од најуопштенијих сигналних лампица упозорења на инструмент табли аутомобила која означава да нешто није у реду са вашим аутомобилом од које зазиру сви возачи јест "check engine", односно у преводу "проверите мотор". То је она жута лампица у облику блока мотора која се пали са другим лампицама када дате контакт окретањем кључа, а морала би да се угаси с другим лампицама када се мотор покрене.

Она се пали односно остане упаљена после стартовања мотора када неки од сензора система аутомобила детектује неправилност у раду аутомобила. Добра је вест да то не мора да буде никакав озбиљан квар, али паљење лампице "check engine" нипошто не треба игнорисати.

Ако она остане упаљена после стартовања мотора прво пробајте да угасите и поновно упалите мотор, након што сте се искључили из саобраћаја, па ако се после рестартовања мотора лампица угаси вероватно је реч о тренутној или једнократној грешци, откривеној захваљујући сензорима. Ако је у питању занемарива грешка и лампица се више не упали, највероватније је све у реду са возилом.

Фото: Профимедиа

 

Ако се лампица не гаси или се таква ситуација понавља после вишеструког паљења мотора, односно сигнална лампица светли дуже време и не гаси се приликом поновног покретања мотора, најбоље је посетити механичара и проверити разлог њеног паљења.

Вожња с упаљеном лампицом "check engine" на дуже време никако није препоручљива, без обзира на то што не осећате никакву разлику у раду мотора и снази аутомобила. Ако пак осетите да аутомобил остаје без снаге или је мотор прешао у "safe mode" (сигуран начин рада) и не може постићи већи број окретаја и нормално убрзавати, без одлагања се одвезите до механичара.

Механичар ће помоћу дијагностичке опреме лоцирати место квара и детектовати разлог квара. Разлог паљење лампице "check engine" може да значи проблеме са многим деловима мотора и усисног као и издувног система аутомобила. Квар ламбда сонде, грешка система за убризгавање, оштећење ДПФ филтера или катализатора, мерење одређених температура и притисака, квар ЕГР вентила само су неке од могућих грешака на које указује та лампица. Такође, може се радити о квару сензора, ниском напону електричних инсталација, оксидираним спојевима, влази у инсталацијама...

Лампицу "check engine" која је део система за самодијагностику аутомобила имају сви данашњи аутомобили. Систем који се састоји од бројних сензора који надзиру погонски систем и шаљу информације централном рачунару аутомобила. Било какво одступање може да буде разлог паљења лампице за проверу мотора на надзорној плочи возила.

Важно је напоменути да приликом куповине половног аутомобила обвезно проверите ради ли лампица за проверу мотора. Окретањем кључа у почетни положај, на надзорној табли би требало да засветле све контролне лампице. Ако се лампица "check engine" уопште не пали нешто није у реду. То може да значи да је претходни власник возила, односно његов механичар, због немогућности уклањања грешке, једноставно искључио лампицу, али није решио проблем. Дакако, треба да вас забрине и ако лампица остане упаљена и после покретања мотора.

БОНУС ВИДЕО: