Послодавци и даље морају да плаћају трошкове превоза запосленима у Београду, тврди адвокат за радно право Озрен Словић, поводом најаве градоначелника Београда Александра Шапића, да ће од 1. јануара 2025. године сав јавни превоз у Београду бити бесплатан.

– Чланом 118 Закона о раду је прописано право запосленог на накнаду трошкова за долазак и одлазак са рада, у висини цене превозне карте у јавном саобраћају, ако послодавац није обезбедио сопствени превоз. Дакле према смислу одредбе закона, висина цене превозне карте служи само за утврђивање висине накнаде трошкова превоза, а тиме се не дира у основ (парво запосленог на накнаду трошкова превоза) – каже Словић.

Он додаје да се отвара и питање како обрачунати висину трошкова превоза ако се он одређује према цени месечне карте јавног превоза, а превоз у Београду је сада бесплатан.

Фото: Профимедиа

 

– И то ће бити проблем у пракси, те се надамо да ће надлежни органи изаћи са одговором. Међутим и одлукама Врховног касационог суда и Уставног суда Србије је већ заузет став да право на накнаду трошкова превоза није условљено доказивњем стварних трошкова нити коришћњењем јавног превоза, а висина јавне превозне карте служи само ради утврђивања висине, а обавеза исплате и даље стоји – објашнајва Словић.

Према његовим речима запослени може хипотетички и бициклом да иде сваки дан на посао, што ни раније није значило, а ни сада да нема право на накнаду трошкова превоза.

– Наравно то отвара бројна питања, нарочито у јавном сектору где су запослени углавном морали да „правдају“ трошкове. За послодавце је битно напоменути да остаје и даље да важе одредбе о неопорезивом износу документованих трошкова превоза. Иако сам сигуран да ће у пракси бити доста проблема у тумачењу и да ће бити различитих мишљења и унутар саме правне струке, овакав став заснивам на тумачењу циља одредби Закона о раду и конвенција Међународне организације рада као и на ставовима израженим у одлукама Врховног Касационог суда и Уставног суда Србије. Закључујем да је човеку на минималцу и те како битно да прими тих додатних пар хиљада на име превоза, те свака другачија одлука би била директно на штету грађна ове земље, и то оних најугроженијих – истиче Словић.

Фото: Милутин Лабудовић

 

Ранка Савић, председница Асоцијације слободних и независних синдиката каже да одговор на питање да ли ће послодавци наставити да исплаћују трошкове превоза запосленима траже сви и радници и синдикати и послодавци.

– Треба то прво да заживи, па да видимо каква ће бити обавеза послодаваца. То може различито да се тумачи од компаније до компаније. Послодавац је имао обавезу да запосленом купи маркицу или да му суму за превоз уплати на рачун. Логично је да ће сваки послодавац да каже пошто је превоз бесплатан нећу да упаћујем накнаду за превоз радницима – каже Савићева.

(Курир.рс)

БОНУС ВИДЕО: