Koje su razlike između ove dve vrste pneumatika?

Struktura

Zimski pneumatici imaju veći sadržaj prirodne gume koja ih čini gipkim tokom zime, dok letnji pneumatici postaju tvrdi na niskim temperaturama. Zimski pneumatici se upravo na ovim niskim temperaturama pokazuju kao oni sa boljim performansama.

Foto: Tanjug/D. Goll

 

Mekanija guma znači sposobnost za lakše oblikovanje prema površini puta, što poboljšava prijanjanje i upravljanje vozilom.

Gazeći sloj

Zimski pneumatici imaju značajno drugačiju ''šaru'', odnosno gazeći sloj. Imaju hiljade malih zareza koji se koriste za izbacivanje vode i sprečavanje akvaplaninga. Ovi žlebovi se zarivaju u sneg, bljuzgavicu i led i tako pružaju najbolje moguće prijanjanje na put.

Foto: D. Dozet

 

Šara je takođe dublja. Predstavlja šupljinu za sneg. Na sneg najbolje prijanja upravo sneg, te kompaktiran sneg pomaže efektu prijanjanja. Letnji pneumatici sa druge strane imaju jednostavne šare i ostavljaju veći trag na putu što je bezbednije u toplijim mesecima i kada je kolovoz suv.

Akvaplaning

Pojava koja se događa kada vozilo svojom težinom ne može da istisne tečnost sa puta i na taj način se izdiže unutar nje i točak gubi kontakt sa površinom puta. Gume na mokrim i vodom prekrivenim podlogama imaju za cilj da izbace kroz kanale vodu. Bez njih bi tanak sloj vode ostao između gume i podloge.

Do ove pojave dolazi iz tri razloga - brzine vozila, dubine vode i dubine šare. Tako da je ključno pre naslage vode usporiti vozilo i sporije preći preko.

Ukoliko dođe do akvaplaninga, jako je bitno da vozač ne koristi kočnicu niti da menja pravac kretanja. Kočnicom se zaustavlja i točak koji nema dodira sa podlogom pa i nema mogućnost da izbaci vodu.

Kako prepoznati zimski pneumatik

Zimski pneumatici su obično označeni ili snežnom pahuljicom ili znakom M+S. Iako je ustaljeno mišljenje da je ovo jednako, nije. M+S pneumatik je dizajniran za blato i sneg, dok pneumatik sa snežnom pahuljicom pruža bolju kontrolu na ledu.

Foto: Profimedia

 

On se nalazi samo i isključivo na zimskim pneumaticima, dok se M+S oznaka nalazi na zimskim pneumaticima, ali i pneumaticima za sve sezone.

Dubina gazećeg sloja

Prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, minimalna dozvoljena dubina šare na zimskom pneumatiku je 4mm, ukoliko je niža - pneumatici se moraju zameniti. Za letnje pneumatike je dubina šare 1,6mm ili 2mm, zavisno od mase.

Foto: D. Dozet

 

Kazne

Ukoliko ne zamenite pneumatike, odnosno koristite letnje za zimsku sezonu, slede novčane kazne. Kazna za fizičko lice iznosi 10.000 do 20.000 dinara, dok je za preduzetnike od 50.000 do 200.000, a za pravna lica od 100.000 do 800.000 dinara.

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".