U jednom autobusu međugradskog prevoznika kondukter je izbrojao 99 putnika. Da je brojao i neko iz saobraćajne inspekcije, vozač bi dobio kaznu od 10.000 do 20.000 dinara i negativne poene, a prevoznik od 60.000 do 800.000 dinara kazne.

Autobusi često primaju veći broj putnika od propisanog, ali o tome nerado govore i oni koji bi to morali da spreče i oni koji bi u autobus da uđu po svaku cenu.

Dva sata posle podne, stajalište "Franše d’Epere" na auto-putu i pedesetak ljudi koji nervozno čekaju prevoz. Ovo je stajalište za čak osam linija gradskog prevoza. Koliko brzo iz autobusa izađu putnici, toliko se brzo stajalište ponovo napuni. Nije tajna da se ovde mnogi i ne usude da uđu u autobus zbog gužve.

Foto: Milutin Labudović

 

 

Putnici navode da svakog dana stoje na vratima kad uđu u autobus, a da na vozilo čekaju najmanje 15 minuta, a često sačekaju i sledeće, u nadi da je praznije.

Kad se žuri, često nema izbora. Beograd je odavno postao tesan za automobile, a veliki za naše obaveze i poslove. Istraživanja su pokazala da najviše Beograđana koristi autobuse, što objašnjava preopterećenost nekih linija.

Primera radi, autobus 95 u toku dana preveze više od 80.000 putnika, "dvadesettrojka" čak 76.000. Ne zaostaju "sedamnaestica", "dvadesetdevetka", "tridesetsedmica" i autobusi linije 511.

Najmanje opterećena linija je 110 u koju uđe samo u proseku 70 putnika dnevno.

- Sva vozila su opremeljena brojačima putnika. SJP preko brojača putnika ima podatke o popunjenosti vozila. To pratimo i tamo gde se ukaže potreba reagujemo, tako što menjamo kapacitet vozila na samoj liniji ili menjamo interval, tj. ubacujemo dodatne polaske - naveo je sekretar Sekretarijata za javni prevoz Predrag Lukić.

Autobus može da primi od 100 do 150 putnika, u zavisnosti od vrste da li je mini ili zglobni, ali ko će na vratima da prebrojava putnike.

Veći broj autobusa ne znači da će prevoz biti bolji

Autobus je jedno od najsporijih prevoznih sredstava gradskog saobraćaja, njegova trasa meša se i sa drugim vidovima prevoza, ne pomaže ni to što ih u Beogradu ima preko hiljadu, a najavljeno je novih 100.

- Veći broj autobusa ne znači da će prevoz biti bolji. Mi ćemo samo zakrčiti ulice autobusima, umesto privatnim automobilima. Beograd zahteva dodatni napor da se ceo saobraćajni sistem unapredi uvođenjem metro linije - naveo je profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić.

Problem je veliki, a rešenja malo.

(RTS)

BONUS VIDEO: