U nedelju uveče, putnici Aviona Er Srbije na letu za Dizeldorf doživeli su veliku neprijatnost iz tehničkih razloga, a avion je bio primoran da se vrati u Beograd. Sat vremena je kružio sa rupom na letelici, a oko Avale, avion je napravio nekoliko krugova kako bi potrošio gorivo, s obzirom na to da sletanje s punim rezervoarom nije preporučljivo. 

Kada avion treba da izvrši prinudno sletanje, ponekad mora hitno da ispusti gorivo da bi ostao u granicama težine za sletanje. Kakav je to proces i šta se dešava sa gorivom?

Koji avion može da ispusti gorivo?

Ono što bi moglo mnoge da iznenadi je da ne može svaki avion da ispusti gorivo. Odnosno, nema potrebe da manji avioni kao što je Boing 737 da ispuštaju i "bacaju" gorivo kada ga jednostavno mogu da ga sagore tako što kruže. Ako avion treba hitno da sleti, gorivo u njemu neće značajno ometati operacije sletanja, prenosi simpleflying.

S druge strane, veći avioni poput Boinga 747 imaju sisteme za ispuštanje goriva. Ako je avion pokušao da sleti, a da prethodno nije ispustio gorivo, to se smatra pokušajem sletanja sa prekomernom težinom i može da izazove ogroman stres na okvir aviona. To bi takođe moglo da poveća rizik od požara i curenja goriva na asfalt.

Šta se dešava kada avion ispusti gorivo?

Kada avion odluči da ispusti gorivo na visini, piloti pritisnu prekidač u kokpitu i pumpe potiskuju gorivo iz mlaznica u krilima. Gorivo se raspršuje na dovoljno širokoj površini da čestice isparavaju u finu maglu. U suštini, isparava u gasoviti oblik, a zatim bledi u pozadinske gasove atmosfere.

Međutim, ako je avion dovoljno nisko, recimo nakon poletanja, i raspršuje svoje gorivo, može ostati u tečnom obliku dok ne udari o tlo. U ovom slučaju, avion će pokušati da izbaci gorivo iz naseljenih mesta. FAA izričito napominje da se gorivo ne može odlagati ako je avion ispod 600 metara. U najgorem slučaju, ako letelica nije dovoljno visoko i treba da istoči gorivo preko naseljenog područja, rezultati su blaži nego što možete da očekujete.

Slučaj iz 2020. godine

Još u januaru 2020. godine, Delta 777 na putu za Šangaj iz Los Anđelesa doživeo je hitan slučaj nakon poletanja i morao je da ugasi jedan od motora. Avion je tada morao da baci 15.000 galona goriva na visini od 2.000 stopa (600m) iznad predgrađa primorskog grada. Nažalost, istočio je gorivo preko tri škole, uključujući i jedan vrtić.

Gorivo je polilo preko 50 ljudi, koji su tvrdili da su videli kako avion prolazi iznad glave, a zatim osetili snažan miris goriva. Tek nakon toga primetili su da ih oči peku, svrbi koža i imali su probleme sa disanjem – na sreću, nije bilo drugih značajnijih povreda. Međutim, od tada je bilo tužbi. Čovek je čak izjavio da je bio prekriven kerozinom.

Ovako izgleda ispuštanje goriva:

Odluka pilota

Svaka vanredna situacija je drugačija i piloti moraju da uzmu u obzir ozbiljnost i hitnost problema. Nakon procene opcija koje su im dostupne, posada u pilotskoj kabini može da preduzme jednu od sledećih opcija u slučaju prinudnog sletanja:

Letite okolo i sagorite višak goriva

  • Ispraznite gorivo
  • Prizemljiti avion sa celom težinom
  • Nemaju svi avioni sisteme za izbacivanje.

Dakle, piloti manjih aviona imaju dve mogućnosti - da sagore gorivo ili da izvrše sletanje sa prekomernom težinom. Uprkos tome što predstavlja ekološki rizik, bacanje goriva je pomoglo da se izbegnu potencijalne tragedije tokom godina.

(Mondo)

BONUS VIDEO: