У недељу увече, путници Авиона Ер Србије на лету за Дизелдорф доживели су велику непријатност из техничких разлога, а авион је био приморан да се врати у Београд. Сат времена је кружио са рупом на летелици, а око Авале, авион је направио неколико кругова како би потрошио гориво, с обзиром на то да слетање с пуним резервоаром није препоручљиво.
Када авион треба да изврши принудно слетање, понекад мора хитно да испусти гориво да би остао у границама тежине за слетање. Какав је то процес и шта се дешава са горивом?
Који авион може да испусти гориво?
Оно што би могло многе да изненади је да не може сваки авион да испусти гориво. Односно, нема потребе да мањи авиони као што је Боинг 737 да испуштају и "бацају" гориво када га једноставно могу да га сагоре тако што круже. Ако авион треба хитно да слети, гориво у њему нец́е значајно ометати операције слетања, преноси симплефлyинг.
С друге стране, вец́и авиони попут Боинга 747 имају системе за испуштање горива. Ако је авион покушао да слети, а да претходно није испустио гориво, то се сматра покушајем слетања са прекомерном тежином и може да изазове огроман стрес на оквир авиона. То би такође могло да повећа ризик од пожара и цурења горива на асфалт.
Шта се дешава када авион испусти гориво?
Када авион одлучи да испусти гориво на висини, пилоти притисну прекидач у кокпиту и пумпе потискују гориво из млазница у крилима. Гориво се распршује на довољно широкој површини да честице испаравају у фину маглу. У суштини, испарава у гасовити облик, а затим бледи у позадинске гасове атмосфере.
Прочитајте још
Међутим, ако је авион довољно ниско, рецимо након полетања, и распршује своје гориво, може остати у течном облику док не удари о тло. У овом случају, авион ц́е покушати да избаци гориво из насељених места. ФАА изричито напомиње да се гориво не може одлагати ако је авион испод 600 метара. У најгорем случају, ако летелица није довољно високо и треба да источи гориво преко насељеног подручја, резултати су блажи него што можете да очекујете.
Случај из 2020. године
Још у јануару 2020. године, Делта 777 на путу за Шангај из Лос Анђелеса доживео је хитан случај након полетања и морао је да угаси један од мотора. Авион је тада морао да баци 15.000 галона горива на висини од 2.000 стопа (600м) изнад предграђа приморског града. Нажалост, источио је гориво преко три школе, укључујуц́и и један вртић.
Гориво је полило преко 50 људи, који су тврдили да су видели како авион пролази изнад главе, а затим осетили снажан мирис горива. Тек након тога приметили су да их очи пеку, сврби кожа и имали су проблеме са дисањем – на срец́у, није било других значајнијих повреда. Међутим, од тада је било тужби. Човек је чак изјавио да је био прекривен керозином.
Овако изгледа испуштање горива:
Одлука пилота
Свака ванредна ситуација је другачија и пилоти морају да узму у обзир озбиљност и хитност проблема. Након процене опција које су им доступне, посада у пилотској кабини може да предузме једну од следец́их опција у случају принудног слетања:
Летите около и сагорите вишак горива
- Испразните гориво
- Приземљити авион са целом тежином
- Немају сви авиони системе за избацивање.
Дакле, пилоти мањих авиона имају две могуц́ности - да сагоре гориво или да изврше слетање са прекомерном тежином. Упркос томе што представља еколошки ризик, бацање горива је помогло да се избегну потенцијалне трагедије током година.
(Мондо)