Bio je to običan nedeljni večernji program, ali ono što se dogodilo tokom prenosa ostalo je zapamćeno kao jedan od najspektakularnijih događaja u istoriji radijskog emitovanja.
Uoči prenosa Vels i njegov tim odlučili su da priču o invaziji vanzemaljaca prilagode formatu prenosa uživo, stvarajući iluziju vanredne vesti koja je prekidala redovni program.
Dramaturški, prenos je bio osmišljen tako da izgleda poput niza "vesti u prekidu", uključujući detaljne izveštaje i svedočenja o tajanstvenim eksplozijama i neobičnim fenomenima zabeleženim s Marsa.
Iako je program započeo uvodnim napomenama o fikcionalnoj prirodi sadržaja, većina slušaoca nije to čula jer su se priključili nešto kasnije, propustivši ovu ključnu informaciju.
Prema istraživanju koje su kasnije provele novine, mnogi slušaoci su poverovali da se Zemlja stvarno suočava s invazijom iz svemira.
Pročitajte još
Reakcije javnosti i panika
Kako je drama napredovala, izveštaji su postajali sve dramatičniji i realistično opisivali dolazak vanzemaljaca, njihove toksične gasove i razaranja. Ovo je izazvalo široku paniku među slušateljima koji su poverovali da je situacija stvarna.
Telefonske linije bile su preopterećene jer su ljudi nazivali hitne službe, novine i radio stanice, tražeći potvrdu događaja. U nekim gradovima došlo je do navodnih evakuacija i grupisanja ljudi koji su verovali da treba da napuste domove kako bi se spasili.
Iako su medijski izveštaji o panici često bili preterani, izvori poput The New York Timesa i Time Magazina kasnije su potvrdili da je određeni broj slušaoca bio prestravljen i zbunjen, što je dovelo do tada nezapamćenih reakcija.
Neki istoričari veruju da je panika bila ograničenija nego što se kasnije tvrdilo, ali nema sumnje da je reakcija publike bila intenzivna i duboko emotivna.
Posledice i promene zakona
Nakon emitovanja Rata svetova, američki mediji i javnost žestoko su kritikovali Velsa i njegov tim zbog njihove odluke da u formatu vesti prenesu fikcionalnu priču.
Vels je održao konferenciju za novinare na kojoj se izvinio, naglašavajući da nije očekivao ovako burnu reakciju.
Ipak, kontroverza je samo povećala njegovu popularnost i pomogla mu da ubrzo započne rad na svom prvom filmu "Građanin Kejn" (1941.), koji ga je učinio jednim od najvažnijih filmskih stvaratelja svog doba.
Ova radio drama takođe je dovela do ozbiljnijih promena u američkom zakonodavstvu o radijskim i kasnije televizijskim programima.
Državna komisija za komunikacije (FCC) istražila je događaj i kasnije uvela strože smernice za označavanje fikcionalnog sadržaja, kako bi se sprečilo ponavljanje sličnih nesporazuma.
Radijski prenos Rata svetova ostavio je trajan uticaj na popularnu kulturu. Adaptacije, parodije i reference na ovaj događaj pojavljivale su se u brojnim knjigama, filmovima i televizijskim serijama.
Velsov prenos ostaje kao dokaz moći radija i masovnih medija da utiču na kolektivne emocije i percepciju stvarnosti.
Čak i decenijama kasnije, Rat svetova dokazuje kako uverljiva naracija može da stvori emocionalni odjek među publikom, uprkos tome što je reč o fikciji.
Danas se ovaj događaj proučava kao fenomen koji nam pokazuje snagu medija i odgovornost koju nosi sa sobom.
(Indeks.hr)