Био је то обичан недељни вечерњи програм, али оно што се догодило током преноса остало је запамћено као један од најспектакуларнијих догађаја у историји радијског емитовања.
Уочи преноса Велс и његов тим одлучили су да причу о инвазији ванземаљаца прилагоде формату преноса уживо, стварајући илузију ванредне вести која је прекидала редовни програм.
Драматуршки, пренос је био осмишљен тако да изгледа попут низа "вести у прекиду", укључујући детаљне извештаје и сведочења о тајанственим експлозијама и необичним феноменима забележеним с Марса.
Иако је програм започео уводним напоменама о фикционалној природи садржаја, већина слушаоца није то чула јер су се прикључили нешто касније, пропустивши ову кључну информацију.
Према истраживању које су касније провеле новине, многи слушаоци су поверовали да се Земља стварно суочава с инвазијом из свемира.
Прочитајте још
Реакције јавности и паника
Како је драма напредовала, извештаји су постајали све драматичнији и реалистично описивали долазак ванземаљаца, њихове токсичне гасове и разарања. Ово је изазвало широку панику међу слушатељима који су поверовали да је ситуација стварна.
Телефонске линије биле су преоптерећене јер су људи називали хитне службе, новине и радио станице, тражећи потврду догађаја. У неким градовима дошло је до наводних евакуација и груписања људи који су веровали да треба да напусте домове како би се спасили.
Иако су медијски извештаји о паници често били претерани, извори попут The New York Timesa и Time Magazina касније су потврдили да је одређени број слушаоца био престрављен и збуњен, што је довело до тада незапамћених реакција.
Неки историчари верују да је паника била ограниченија него што се касније тврдило, али нема сумње да је реакција публике била интензивна и дубоко емотивна.
Последице и промене закона
Након емитовања Рата светова, амерички медији и јавност жестоко су критиковали Велса и његов тим због њихове одлуке да у формату вести пренесу фикционалну причу.
Велс је одржао конференцију за новинаре на којој се извинио, наглашавајући да није очекивао овако бурну реакцију.
Ипак, контроверза је само повећала његову популарност и помогла му да убрзо започне рад на свом првом филму "Грађанин Кејн" (1941.), који га је учинио једним од најважнијих филмских стваратеља свог доба.
Ова радио драма такође је довела до озбиљнијих промена у америчком законодавству о радијским и касније телевизијским програмима.
Државна комисија за комуникације (ФЦЦ) истражила је догађај и касније увела строже смернице за означавање фикционалног садржаја, како би се спречило понављање сличних неспоразума.
Радијски пренос Рата светова оставио је трајан утицај на популарну културу. Адаптације, пародије и референце на овај догађај појављивале су се у бројним књигама, филмовима и телевизијским серијама.
Велсов пренос остаје као доказ моћи радија и масовних медија да утичу на колективне емоције и перцепцију стварности.
Чак и деценијама касније, Рат светова доказује како уверљива нарација може да створи емоционални одјек међу публиком, упркос томе што је реч о фикцији.
Данас се овај догађај проучава као феномен који нам показује снагу медија и одговорност коју носи са собом.
(Индекс.хр)